Håller på och ska byta avlopp i källaren. Huvuddelen av alla avloppsrör ligger i ett rum som är 16kvm, endast en brunn och en ca 1m lång bit av befintligt avlopp går in i ett annat rum. Det nya avloppet ska ligga på samma ställen som de befintliga, dvs jag ska ”bara” ersätta befintliga gjutjärnsrör från 1962 med nya rör och nya brunnar. Sulan är ca 15 cm tjock med nästan 10 cm flytspackel/annan betong ovanpå. Finns ingen isolering under och där jag börjat bila vid en brunn blir aldrig sanden/gruset torrt. Huset är omdränerat för 4 år sedan men det är ett blött område där vårat kvarter är byggt. Frågan är: ska jag bila ut ”kanaler” där rören går idag och bara byta rör och gjuta igen kanalerna eller ska jag ta ut hela golvet och gräva ur, sätta nytt grus och isolera??
 
N
Lättare för oss att ge åsikter med bilder, desto fler bilder ju bättre.
 
Beror ju helt på vad du har för vision och hur du tänkt använda rummet?

Det är utan tvekan enklast att endast bara bila ut kanaler, byta rör och gjuta igen.
Vill du däremot passa på att isolera kanske lägga golvvärme så har du ett helt annat jobb framför dig!
Det är stor skillnad på att bila ur kanaler och att göra ett helt rum på 16kvm. Du ska dessutom bära/släpa ut massorna, transportera bort eller betala för upphämtning. Sen ska du isolera, armera och sedan gjuta igen och eventuellt flytspackla och lägga klinker på detta.


Fundera först ut hur du ska använda rummet är min råd!
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Hur använder du källaren idag? Hur har du tänkt att använda den i framtiden?
Jag har grävt ut ca 65m2 källare och isolerat med 300mm cellplast, nya rör för el/nätverk, nytt vatten och nytt avlopp. Ja hela alltet.
De va tungt, tog tid och kostade en slant även om jag gör de mesta själv.
När rummen börjar ta form så ångrar jag inte en sekund att jag gjorde de ordentligt. Känns som att de rummen går att använda på ett helt annat sätt ny när det är varmt och gott med helt nya ytskikt.
 
Ursäkta att man varit dålig på att skriva hur det går, skyller på långhelgen.
Efter att ha börjat bila så insåg jag vilket jobb det skulle vara att ta hela rummet, eller än värre hela källaren. Blev en kanal där avloppen ligger idag. Precis som ni skrivit så måste man fundera på vad rummet ska användas till. I detta fall ska halva bli en ren tvättstuga, vilket inte ”kräver” golvvärme, och den andra halvan ska bli ett utrymme utanför bastun där man kan duscha av sig mm. I den senare delen skulle golvvärme vara optimalt men får bli ett konvektionelement som får piska runt varmluften istället....skulle gärna sätta golvvärme och isolera men tiden och kraften finns inte, kommer säkert att ångra mig om nått år men just nu så får det bli som det blir.
 
  • Renoveringsarbete i en källare visar en uppbilad betonggolvskanal med synliga rör och en demoleringshammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kanal i betonggolv för avloppsrör under renovering av källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.