Skulle behöva lite tips och råd på hur jag får bort balkongen på bilderna. Det finns två tydliga "brott" i plattan så något står inte helt rätt till och den är ivägen för ett begynnande altanbygge. Balkongen hänger fritt vilket kanske är svårt att se. Det stöd den har mot mark är trappan.

Problemet jag ser är att huset i grunden är en träkåk som förra ägaren murat upp fasadtegel på. Detta gör mig lite fundersam på om man kan börja bila eller om det då börjar regna tegel. Tyvärr har tidigare ägaren gått ur tiden. Annars hade jag börjat fråga där.
 
  • Träbalkong med betongplatta framför tegelhus omgivet av växter och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med trästaket ovanför en stor grupp av hosta-växter framför en tegelhusfasad, synliga betongbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad balkongplatta med synliga sprickor intill en tegelklädd husvägg, indikerar strukturella problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en balkongplatta med sprickor och mossa, synligt slitage och tegelkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Att den satts sig beror nog på att trappan som skall fungera som mothåll sats sig , lutar trappan utåt , inget ovanligt dåligt grund för trappan , det verkar som att den är ankrad med järn i grundmuren , är bjälklaget inne i betong eller trä , ser ut som att dom satt igen en dörr och gjort fönster , varför en trappa med stanplan annars , svårt att säga , men kan vara så att det sitter järn in i grundmuren måste vara rätt häftig spänning uppåt i väggen med den lutningen , går det möjligtvis att se om det har blivit någon lyftning i skarv vägg grund
 
Jag backade in en dollyvagn och spände fast den under. Sedan kapade jag med rondell 230mm dubbla spår och sedan bilade bort det mitt emellan. Det blev lite armeringsjärn som jag fick kapa efteråt.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Kanske var lite klumpigt tagna bilder. Balkongen lutar inte nämnvärt. Se nya bilder med vattpass.

Balkongdörren ut på denna balkong blev ett fönster under min ägo. Tyckte det var skevt med en öppning på 50cm och som dessutom hamna bakom soffan. Ny altandörr sitter nu i det gamla sovrumet vägg i vägg som numera fungerar som matsal.

Ymer: har du några bilder på hur du gjorde?
 
  • Trädgårdsbalkong med räcke och vattpass framför en tegelvägg, intill gröna buskar och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattpass på balkongtröskel visar horisontell nivå, gammalt fönster syns ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsbild med en balkong som tidigare haft en dörr, nu ersatt med fönster, och omgiven av frodig grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass som visar att balkongen är i våg med trädetaljer och mossa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan omöjligt att gissa, förra ägaren kan ju ha gjort vad som.. Jag hade nog hyrt en motorkap och kapat så långt in det går. det som blir över kan man bila bort. Finns ju risk att det sitter järnbalk in i huset med då märket du det, inte helt bra för en kapskiva men men. Vill du bila så skulle jag i så fall bila långt in på ena sidan, horisontellt för att se vad som döljer sig sen beroende på vad man hittar fortsätta inåt.

Det jag inte hade valt är att bilal långt ut på plattan, det blir stora vibrationer mot väggen och risk för teglet är större då tror jag.
 
  • Gilla
Mikael Trixie Fröjdfeldt och 1 till
  • Laddar…
L
Eftersom det är långsprickor där , så finns det nog en hel del järn i den , det sitter nog järn in i huset , den hänger ju där , att bila små bitar och inte pang för att bort så mycket som möjligt på en gång
 
Leby: bila lite längst in var en bra ide! Börjar nog så. Funderade först på att hacka/bila längs sprickorna men din variant är nog mindre stressande för väggen.
Återkommer. Tack för tipsen så länge!
 
Tog bort liknande för 4 år sedan, men min var nog lite större. Jag började med att bila längst in mot huset för att se hur den satt, om den var gjuten in i huset eller bara satt fast med armering.

Det visade sig bara vara armering, jag pallade upp lite stor marksten under hela så den skulle stå lite stabilare när det väl lossna om det lossnade. Sen bilade bort cirka 15cm brett spår hela vägen längst in mot huset, när det var klart så tog jag fram vinkelslipen och kapade all armering. Jag stod kvar på plattan under hela tiden jag bilade och körde med vinkelkapen, hade inga tankar på att det kunde gå illa om det skulle ge vika på något sätt.

När det väl var loss från ytterväggen så välte jag den ut från huset så den la sig på backen och gick loss med bilmaskin & vinkepslip, 3h senare så var den i smulor och kunde börja skyffla upp allt i släpet.
 
  • Betongplatta med metallräcke stödd av pelare utanför ett hus, verktyg synliga på plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med krossad betong och armeringsjärn vid en husvägg, resultatet av ett nyligen avslutat rivningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Snyggt Andreas. Hoppas det går lika smidigt för mig! 3tim lät nästan ofattbart. Kommer jag så lätt undan blir jag väldigt nöjd!
 
A Andreas Blomkvist skrev:
Tog bort liknande för 4 år sedan
Vart tog räcket vägen?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vart tog räcket vägen?
De monterade jag ner, satt med fransk skruv in i väggen och bilade bort det som var gjutet i plattan.
Sålde jag sedan på blocket för 1500:-
 
Så här såg det ut.
Vi bilade inte sönder den utan bara körde bort den på dollyvagnen.

Person använder dollyvagn för att förflytta stor betongplatta vid husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer tar bort en betongplatta med en dollyvagn framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en betongtrappa som verkar intakt med en persons ben och en dollyvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett borttaget betongsteg nära en dörröppning, redo att transporteras bort på en dollyvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael Trixie Fröjdfeldt
  • Laddar…
Ymer: smidigt! Tack för bilderna!

Ska ge mig på min klump närmaste dagarna. Kapa lite med vinkelslip se hur det ser ut. Gubben var gammal murare så allting är överdrivet.4
 
Min balkong var inte klen heller. Den gav sig inte utan stod rakt ut bara på armeringsjärnen. Det var 30st 10mm och 6st 25mm. Då var det 1200kg betong, en dollyvagn samt två bekymrade gubbar som tyngde ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.