Hej,

Jag skall bila bort en betongplatta på 10m2 i en källare. Källaren är byggt på mark som har satt sig ca 30 cm sedan 1959.
Betongplattan hänger mellan på betongbalkar på tre sidor och balkarna står på grävpålar.
Den fjärde sidan har ingen balk utan plattan fortsätter under en mellanvägg och på andra sidan är det ett rum på 10m2.
Mellanväggen är 3,5 m lång och består av 10 cm lättbetong.
Betongplattan är 15 cm tjock. Nu till min fråga.
Kan jag bila bort hela plattan i ena rummet utan
att det händer något med mellanväggen och plattan därunder?
 
  • Källarrum med delvis bortbilad betongplatta och utsatt armering, grönmålade väggar och synligt murverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bilad betongplatta med synliga armeringsjärn och mätrulle i en källare under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför bila bort plattan ? Ska du öka takhöjden?
Det ser ut att vara torrt inunder så det behövs ju knappast någon isolering alls.
Om du bilar bort plattan helt i ett av rummen så minskar bärigheten på den delen som bär upp mellanväggen.
Om du bara tar bort någon meter på mitten nära väggen, så kanske det går att förstärka plattan/väggen med en plint underifrån ? Typ gjuta dit en justerbar sko som man kan spänna upp efter gjutningen.

Jag är kanske lite försiktig, men det kan ju rasera en del ..
 
Lars bygger badrum Lars bygger badrum skrev:
Hej,

Jag skall bila bort en betongplatta på 10m2 i en källare. Källaren är byggt på mark som har satt sig ca 30 cm sedan 1959.
Betongplattan hänger mellan på betongbalkar på tre sidor och balkarna står på grävpålar.
Den fjärde sidan har ingen balk utan plattan fortsätter under en mellanvägg och på andra sidan är det ett rum på 10m2.
Mellanväggen är 3,5 m lång och består av 10 cm lättbetong.
Betongplattan är 15 cm tjock. Nu till min fråga.
Kan jag bila bort hela plattan i ena rummet utan
att det händer något med mellanväggen och plattan därunder?
L largab skrev:
Varför bila bort plattan ? Ska du öka takhöjden?
Det ser ut att vara torrt inunder så det behövs ju knappast någon isolering alls.
Om du bilar bort plattan helt i ett av rummen så minskar bärigheten på den delen som bär upp mellanväggen.
Om du bara tar bort någon meter på mitten nära väggen, så kanske det går att förstärka plattan/väggen med en plint underifrån ? Typ gjuta dit en justerbar sko som man kan spänna upp efter gjutningen.

Jag är kanske lite försiktig, men det kan ju rasera en del ..

Jag skall lägga golvvärme och vill då ha isolering under den
 
Jag skall lägga golvvärme och vill ha isolering under den.
 
Lars bygger badrum Lars bygger badrum skrev:
Jag skall lägga golvvärme och vill ha isolering under den.
Men om det är luft under plattan så funkar det som isolering.
Vad har du för temp under plattan jämfört ovansidan ? Det är den tempdiffen som driver värmen. Jag gissar att du i princip har lika varmt under som över och därmed ingen värmeförlust den vägen.

Om du absolut vill ha isolering under så skulle jag borra några hål och spruta in PU-skum in under betongplattan.

Det är ju inte säkert att marken bär en ny platta om det har sjunkit 30 cm på X år ? Plattan som du har bärs ju upp av kantbalkarna och dess plintar.
 
Jag har en radonsug som ventilerar utrymmet.
Marksättning som pågått sedan 1959 kommer inte sätta sig så mycket till eller kanske inte alls.
 
Hur långt från väggen har plattan stöd på den sidan som ska lämnas orörd?
 
Hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.