Efter att ha läst det mesta om tidigare utförda källarprojekt här på forumet är det en sak jag undrar över.

Mitt hus är byggt 1960 och källarväggarna är av betonghålsten. Jag har nu planer på att bila bort befintligt källargolv så att jag kan gräva ur och komplettera med isolering för att sedan gjuta nytt golv med golvvärme. Problemet är att det helt saknas ritningar på hur källaren är uppförd från början. Därför vet jag inte hur mycket av befintligt golv närmast ytterväggarna som kan bilas bort eller om det är lämpligast att såga i genom plattan så nära väggen som möjligt.

Jag antar att det finns en risk att ytterväggarna undermineras.

Är det någon som har idéer på hur jag ska gå vidare?
 
Du kan såga upp hela golvet i bitar som du bär upp (med hjälp förståss ;-) ). Gör isf sista skäret ett par decimeter från ytterväggen, plocka bort en bit golv och gräv en provtunnel där du märker var sulan är.
 
Enligt bygglovshandlingen som är den enda ritning som finns på huset är grunden utförd som på den vänstra bilden nedan. Det som inte tyder på detta är att jag grävt en provgrop utanför huset och inte hittat grundsulan som borde finnas i så fall.

Det talar för att det ser ut som på den högra bilden, eller hur? Hur långt mot väggen kan eller bör jag gå med uppsågningen. Jag vill ju ha golvvärme så långt ut som möjligt mot yttervägg. För att kontrollera var sulan börjar har jag tänkt att borra några provhål.

Armering är en annan sak jag funderat på. Jag flyttade en golvbrunn på ett annat ställe i källaren och hittade då ingen armering. Kanske var det en tillfällighet, men eftersom jag även bilade för ett nytt plaströr på en sträcka av 1 meter utan att hitta armering så bör det inte finnas någon.

Kan det vara så att sulan är armerad och plattan inte är det? Bör också nämna att ytterväggarna är murade med betonghålsten, tjocklek 25 cm.

Förutom de två alternativ i början av frågan, är det någon som kan tänka sig att det ser ut på annat sätt?
 
  • Kallare.jpg
Ett jävla jobb bara för att få det lite varmt om fötterna ;). Går det inte att tilläggsisolera på plattan och gjuta en kaka på detta att lägga slingorna i. Men takhöjden är problemet här va?
 
Zeb M skrev:
Kan det vara så att sulan är armerad och plattan inte är det?
Jepp, det kan vara så.
 
Takhöjden är bara 2,0 meter. Huset är på 78 kvadratmeter, så delar av källaren skulle bli ett bra komplement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.