Jag skall bygga till min befintliga källare.

När jag nu grävt ur finner jag att sulan som mina befintliga prefab-sandwich-väggar står på består av liggande sandwich, och inte massiv betong som jag trott/hoppats.

I den tillbyggda plattan kommer det komma punktlaster precis i kanten, och jag funderar nu på hur jag skall hantera sockelns utstick och möte med nya plattan. En idé jag har är att kapa bort utsticket med motorkap, vilket kommer vara förhållandevis enkelt eftersom kärnan är cellplast. Och göra som i förslag 3 eller 4.

Fördelen med 3 är att nya plattan helt vilar på bädden utan att lägga last på befintlig konstruktion, och fördelen med 4 är att jag slipper riskera att riva i onödan i gruset som bär befintliga väggens last.

Jag har ritat den nya plattan 150mm lägre än befintliga för jag tänkte passa på att få lite bättre takhöjd, men det borde inte påverka valet av lösning.

Är detta en god idé eller finns det en annan vedertagen lösning på problemet?

Illustration av fyra förslag till anslutningar för källarplattor, med skilda metoder för hantering av punktlaster och sockelanslutningar.

Grund av hus med urgrävd kant som visar liggande sandwichpanel istället för betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.