Håller på med renovering av badrummet på ovanvåningen och har kommit så långt att det är dags att bila upp de gamla gjutjärnsrören (huset byggt 66). Är lite orolig att jag riskerar att gå igenom plattan? Har mätt och uppskattat lite och kommit fram till att nederkant på 110mm-röret skulle kunna ligga så långt ner som 40-50mm från taket under. Är det risk att man går igenom?

Kan bärigheten försämras? Känns inte gott att bila massa i det gjutna valvet men samtidigt så lär ju inte det befintliga avloppet på något vis bidra till någon bärighet...
 
Jepp, det är risk att du går igenom. Men om man är försiktig som fasen kan man klara sig med bara någon spricka även om det är så lite som 20 mm under skorna på avloppet. Går man igenom så är det ganska lätt att laga, det blir bara små bitar som släpper.

Vad gäller bärigheten så får du bila bra mycket för att äventyra den. Bilar du bara runt rören och inte kapar en massa armering gör det mycket lite skillnad för bärigheten.
 
Tackar för svaret, då är det bara att vara försiktig och hålla tummarna för ikväll åker avloppet =)
 
När jag bilade ur avloppet och lyfte ur golvbrunnen så var undersidan av den målad med vit takfärg och jag fick ett hål på 100mm i diameter ner till källaren... men fördelen är att man enkelt ser om avloppet läcker. ;D

Kör så det ryker, för det gör det garanterat!!

/Per
 
Det där med att avloppet ryker ikväll var ju en sanning med modifikation :-/

Har ingen känsla för hur långt ut från röret man måste bila så jag fegade i två timmar och har fortfarande inte fått loss något. Däremot är det upp bilat till ungfär halva rörets djup, hur mycket behövs egentligen? Kan man bända upp det med kofot om man bara får upp en lös ände?

Insåg i samma veva att 50mm-röret till vasken var ett 90mm-rör som sedan viker upp utanför badrummet och blir avluftning. Suck, ännu mer att bila upp och pilla med...
 
Nja, det kan räcka med hälften, men ibland lär man bila kanske 2/3 av djupet. Men de där gjutjärnsrören sitter som fan i varandra så du måste få loss dem i båda ändar för att kunna plocka upp ett stycke. De är ju dock lätta att slå sönder med hammare/slägga och huggmejsel. Akta de skor som du ska ansluta nytt rör till, de får absolut inte spricka när du hugger ur det gamla röret ur dem.
 
jon_h skrev:
Akta de skor som du ska ansluta nytt rör till, de får absolut inte spricka när du hugger ur det gamla röret ur dem.
Nu är jag lite off-topic =) Skarv mellan gammalt gjutjärnsrör och nya plaströr bör alltså ske i befintlig gjutgärnsmuff? Är det enda alternativet om man vill kunna gjuta igen över det hela igen (ha sett någon sorts gummimuff med slangklämmor oxo)?

Sigro har exempelvis en krympmuff som jag antar man använder när man går in i befintlig muff (sko?) på gjutjärnsröret, är det rätt pryl? Vad används i så fall deras övergångskoppling Fernco till?

 
Nu är vi långt utanför min expertis, men visst går det att ansluta på andra ställen än i skorna. Menade bara att om man vill ansluta i en sko (till exempel precis vid förgreningen på vertikal stam) så får man inte skada skon. Övriga frågor kanske du borde slänga in i vvs-delen av forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.