Inspirerad av först denna trevliga sajt
http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_solitarbin.html

och nu idag (igår?) av Marlens blogginlägg om Gustafs husbyggande i Minecraft fick jag äntligen ändan ur vagnen och gjorde färdigt mina biholkar/bibatterier.

Träbitarna var införskaffade sedan länge, har kapats till och legat på tork några veckor.

Så skulle det borras hål för de små liven att bygga yngelkammare i.
Jag använde 5, 6, 7, 8 och 10 mm borr, och monterade sedan "holkarna" på överblivna brädbitar.
Och satte dit ett litet tak, som skydd för regn och hungriga fåglar
P1020206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ett kuriosum kan nämnas att de två främre "holkarna" bara är vanlig björk,
men de två längs bak på bilden är Kaliforniskt Mammutträd (Sequoiadendron giganteum).
Det här exemplaret blev dock inte 3000 år gammalt och 100 meter högt.

Så monterades hela härligheten på NO och SO väggarna till ett litet stall
P1020208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild
P1020210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har dock en hel del svalor som flyger runt och fångar insekter, så eventuella solitärbin lever farligt.
Kanske bra att ha någonstans att krypa in och gömma sig då :)
 
  • Gilla
timme och 6 till
  • Laddar…
Du får rapportera om du får några nyinflyttade hyresgäster!
 
arkTecko skrev:
Du får rapportera om du får några nyinflyttade hyresgäster!
Det kan du vara säker på!
 
Jag tar nästan åt mig lite av äran för att du fick ändan ur vagnen till detta :)

Men du får berätta lite mer. Varför vill man ha bin runt huset på detta vis? Aldrig sett förut.
 
Marlen, utan bin skulle mänskligheten snart svälta ihjäl eftersom skördarna i stort sett skulle utebli. Solitärbin och humlor är på tillbakagång och behöver all hjälp de kan få. Dessutom är de fredliga och solitärbin har små små gaddar att de int kan göra oss illa.

Mer biholkar, spara klövern i gräsmattan och låt bli att såga ner sälg. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Så det är "bara" en god gärning, inget med honung att göra?
 
Om man odlar någonting själv så måste man ju ha nån som pollinerar grödorna. Då är det ju piffigt att själv ha de som sköter om det i trädgården.
 
Som Joflopp skriver så är humlor och bin väsentliga för vårt liv på jorden.
Två exempel:
På prärien i USA transporteras bikupor med innevånare norrut allt eftersom blomningen fortskrider, i stora långtradare. Se här
http://www.honeybees.ca/tour_pollination.html
och här
http://brookfieldfarmhoney.wordpress.com/2011/02/08/loading-honeybees-for-almond-pollination/
c1-3storytruck.jpg

Jag har läst att i Kina, där miljövård inte har stått högt i kurs, och man har utrotat mycket liv utan tanke på konsekvenserna, pollinerar man äppelträden för hand när de blommar.

Kanske vore ett bra sommarjobb för alla våra sysslolösa ungdomar, i stället för att bränna bilar :cool:

Mina biholkar har noll betydelse i det stora hela.
Ser det mest som en symbolhandling. Hoppas förstås att jag får några hyresgäster!
Trots allt gillar jag ju alla djur (utom fästingar).


Och Marlen: Du kan gott ta åt dig din del av äran. Du, lille Gustaf och hela Bygga Hus!
 
Det kan inte nog betonas. Spara gamla fula sälgar. Det är förmodligen det viktigaste naturvårdsträdet, åtminstone i Norrland.
Bin och humlor gillar även maskrosor.
 
  • Gilla
timme
  • Laddar…
vedit skrev:
Det kan inte nog betonas. Spara gamla fula sälgar. Det är förmodligen det viktigaste naturvårdsträdet, åtminstone i Norrland.
Bin och humlor gillar även maskrosor.
För att citera en gammal Albert Engströmare:

Gumman på torget: Snälla herrn, köp björkris och sälg!

Herrn: Vem faen skulle jag sälja det till?
 
Från det ena till det andra...

Har nu hittat det ena svalboet, alldeles under taknocken i nordväst.
Tittar man noga ser man svalmammans (eller pappans?) stjärtfjädrar sticka ut åt höger.
Eller är det kanske vingpennorna?
P1020233 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte det för de har skitat ner ordentligt på fönsterbleck och elmätarskåp längre ned på fasaden.
 
Redigerat:
joflopp skrev:
Solitärbin och humlor är på tillbakagång och behöver all hjälp de kan få.
Någon som har tips om hur man kan hjälpa humlor? Typ "humleholk" eller liknande. Jag tycker det känns som det finns väldigt mycket färre humlor nuförtiden än för typ 20 år sedan.
 
Enklaste humlebot gör du genom att ta en teracottakruka på ca 15 cm som du vänder upp och ned och gräver ner några cm. Krukan ska placeras på ett soligt ställe och gärna med högt gräs omkring. Placera några stenar ovanför hålet så att humlan kan komma in men att regnet inte faller fritt in.

Vill du garanterat få humlor i boet så ska det inredas med ett gammalt musbo. En genväg till detta är att få lite spån från någon som har tammöss, eller fråga i djuraffären efter använt musströ.

Sedan vill jag passa på att slå ett slag för den fantastiska boken Vilda Grannar som Naturskyddsföreningen har gett ut i olika utgåvor. Där står det bland annat hur man gör olika humlebon, igelkottbon, massa olika mått på fågelholkar och hur man bygger en fladdermusholk.
 
  • Gilla
Östlund och 3 till
  • Laddar…
joflopp skrev:
Sedan vill jag passa på att slå ett slag för den fantastiska boken Vilda Grannar som Naturskyddsföreningen har gett ut i olika utgåvor. Där står det bland annat hur man gör olika humlebon, igelkottbon, massa olika mått på fågelholkar och hur man bygger en fladdermusholk.
Tack för tipset! Lite botips (från boken?) finns här.

Ditt tips och ett till om humlebon här.
 
Alfredo skrev:
Tack för tipset! Lite botips (från boken?) finns här.

Ditt tips och ett till om humlebon här.
Jag har tittat lite på beskrivningen av humlebon och gjort några förändringar som gör bygget mycket enklare och billigare. Förutsätter dock att man dricker lådvin:

Tag en (urdrucken) bag_in_box-kartong. Lådan klar.
Tillsätt en tom papphylsa till en hushållspappersrulle. Ingången klar.

Humleboet klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.