Hejsan!

Vill börja med att tacka för ett eminent forum!

Nu är det så att jag och min sambo ska köpa hus, och besiktning är gjord av besiktningsman enligt jordabalken. Vi ska skriva in några klausuler i köpekontraktet:

Avstyckningen måste gå igenom.

arbeten ska genomföras enligt offerter.

Nu vill säljaren att besiktningsprotokollet ska ingå som bilaga. Vad tror ni om det? Brukar besiktningsprotokoll ingå i köpekontrakt?

Något mer vi ska tänka på när det gäller kontraktskrivningen??

Tack på förhand


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Thomas59
Nej det är inte praxis att bifoga besiktningsprotokollet men inget hindrar iofs att man gör det. Det är ditt privata dokument och du har inte heller skyldighet att visa protokollet, vare sig för säljaren, mäklaren eller någon annan.

Varför vill säljaren att besiktningsprotokollet ska bifogas?

Nåt mer att tänka på, jag generellt gäller ju när åtgärder ska vidtas innan tillträde att:

- Varje åtgärd ska specificeras noggrant, dvs vad som ska göras, kvalitetskrav ev estetiska krav osv
- Åtgärderna ska anges med tydliga tidsgränser för när respektive åtgärd ska vara klar
- Specificera hur åtgärden ska godkännas/besiktigas
- Specificera vad som händer om punkterna ovan inte uppfylls

Notera att vissa typer av villkor som inte är uppfyllda vid tilltädet kan medföra problem att få ut lagfart.
 
Jag ser några möjliga problem.

Rent generellt så skall ett köpekontrakt vara så rent som möjligt. Klausuler om ex. arbeten som skall utföras är alltid riskabla. Stor risk att det blir olika uppfattning om huruvida arbetena har utförts överhuvudtaget, men även om vilken kvalite det skall vara.

Även en klausul om avstyckning kan innehålla risker. Det är inte alltid en styckning sker efter de gränser som begärs, det händer att lantmätaren kommer fram till en "bättre" gräns. Då är det bra om man dels specar att styckningen skall ge en tomt på minst X kvm, och att om det är någon del av marken som är extra viktig för, så skall den verkligen ingå. Det kan ju vara Den fina Eken vid gränsen, som ni antingen vill ha för att den är fin, eller vill vara säkra på att ni kan fälla den så fort marken blir er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.