Hej.
Har ett hur från 58 med en del asbeströr i till ventilationen. Vi tänkte ta bort och byta ut det.
Någon som vet om det finns nå slags bidrag eller liknande för sånt?
Mvh
 
K
ROT-avdrag, i övrigt nej.
 
  • Gilla
BennyHaljarp
  • Laddar…
Gör du det själv och inte slår itu eller sågar i rören har du inte mycket att oroa dig för. Mask på och kläder du antingen tvättar eller slänger efteråt så är det ingen fara.
 
Men är det inte risk för att det sprids?
Är det lite förstorat över hur farligt det är?
 
Skaffa dig skyddskläder och mask med P3 filter, behöver du såga i dem med?
 
Man ska aldrig underskatta giftiga ämnen. Men är du försiktig är det ingen fara. Vill du helgardera dig kan du duscha med vatten då rören är fuktiga så har partiklarna svårare att damma ut i luften.

Lycka till!
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Nej,behöver inte såga i dom bara lyfta bort i princip
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Staffans2000
Nu är faktiskt asbest inte det minsta giftigt.
Däremot är det olämpligt att inandas.
Jag har demonterat ventilationsrör av Asbest i mitt hus för över tjugo år sedan, och lever fortfarande.

H2o
 
Redigerat:
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Tycker du skall se till att använda skyddskläder samt mask med P3 filter oavsett.
Som tidigare nämnts så skall man inte underskatta.
Jag har själv rivit en fasad med eternit och försökte vara så nog som möjligt med att få ner det helt och plasta in det, mer jobb så klart, men slipper vara nojig. Ta det säkra före det osäkra så kommer det kännas bäst. :)
 
Staffan2000 skrev:
Nu är faktiskt asbest inte det minsta giftigt.
Däremot är det olämpligt att inandas.
Jag har demonterat ventilationsrör av Asbest i mitt hus för över tjugo år sedan, och lever fortfarande.

H2o
Man dör väl inte av asbest? Det handlar väl snarare om att man drabbas av kroniska lungsjukdomar och får leva ett ovärdigt liv.

Dör gör vi oavsett, vissa tidigare än andra. Men i stort handlar det om att värdera tiden vi lever och få leva därefter.

Men jag säger som dom andra; P3-filter, vatten och en engångsdräkt. Ta ner i stora stycken så har du minimerat risken. Kan man göra det safe så är det dumt att chansa tycker jag. Finns dom som rökt halva livet som inte har KOL. Andra får det ändå.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Man dör väl inte av asbest? Det handlar väl snarare om att man drabbas av kroniska lungsjukdomar och får leva ett ovärdigt liv.
Beror på vad man menar att man dör av. Asbesten kan ge upphov till mesoteliom (lungsäckcancer) som man dör av. Risken är inte jättestor, särskilt inte om det handlar om enstaka exponeringar. Arbetare som arbetat en stor del av sitt arbetsliv med asbest har 5-10% risk att utveckla mesoteliom.
 
Absolut smidigast att göra det själv, eftersom privatpersoner dessutom får slänga det gratis, medan företag får betala rätt rejält för det.

Som sagt, fukta grejerna, så att de inte dammar och används skyddsutrustning.

Våttorka noga efteråt, inte dammsuga.

Risken är minimal, men ca 10 ggr högre för rökare.
 
Anna_H skrev:
Absolut smidigast att göra det själv, eftersom privatpersoner dessutom får slänga det gratis,
Det beror på var det är. I SV Skåne får man slänga max 1 kvm eternitskivor som går in i hålet på återvinningsstationen, typ en brevlådespringa. I praktiken innebär det att om man har ventilationsrör så måste man lämna på särskild deponi precis om företagen. Dock inte särskilt dyrt. Jag rev ett gammalt soprum som var klätt med eternit och betalade mindre än 100 kr för deponin.
 
H
f91jsw skrev:
Det beror på var det är. I SV Skåne får man slänga max 1 kvm eternitskivor som går in i hålet på återvinningsstationen, typ en brevlådespringa. I praktiken innebär det att om man har ventilationsrör så måste man lämna på särskild deponi precis om företagen. Dock inte särskilt dyrt. Jag rev ett gammalt soprum som var klätt med eternit och betalade mindre än 100 kr för deponin.
Här i Värmland finns det stor container att kasta i.
Samt i Karlstad har de en asbest håla på tippen där man kan kasta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.