A
Min bror har skrivit ett testamente där jag får allt.
De som bevittnade det var min sambos son och far, är det giltigt?

Har läst på forum om detta men inte fått någon klarhet. De är ju inte släkt eller närstående till min bror.
 
A Achren57 skrev:
Min bror har skrivit ett testamente där jag får allt.
De som bevittnade det var min sambos son och far, är det giltigt?

Har läst på forum om detta men inte fått någon klarhet. De är ju inte släkt eller närstående till min bror.
Bevittnandet bör vara helt okej.
Förutsätter att din bror inte har några barn, då det ju innebär att testamentet i sig blir problematiskt.

Sedan kommer man till nästa aspekt:
Finns det någon risk att det skall bli en tvist kring arvet?

Ett helt obevittnat testamente kan i sig vara giltigt, som en indikation på vad den avlidne önskat och något som dödsbodelägarna/bodelningsman/testamentsexekutorn kan anse vara grund för hur arvet skall fördelas.

Men den är förhållandevis svag och om någon vill överklaga arvskiftet så har man förhållandevis rätt hög sannolikhet att få igenom "de vanliga" arvs-reglerna etc.

Om det är så att du är din brors enda syskon, han saknar barn och maka/sambo och era föräldrar inte har för avsikt att utkräva något arv så är det inget problem alls.

Om det däremot även finns maka/sambo, infekterad relation till föräldrar och så vidare så är det inte helt osannolikt att någon kommer att ifrågasätta hur opartiska de vittnena var och om det verkligen var din brors önskan eller om han har blivit påverkad av er.

Förutom bevittnandet så är det säkraste kortet att din bror gör sin önskan känd till så många som möjligt medan han är i livet.
Dels så blir det känt och kan användas för att styrka testamentet vid en eventuellt tvist, dels så ökar möjligheten att någon som anser sig förfördelad nämner det redan då och frågan kan behandlas medan han är i livet.
 
  • Gilla
Achren57 och 2 till
  • Laddar…
A
Tack för ditt utförliga svar. Han (vi) har en bror till men han vill utesluta honom eftersom de inte har haft kontakt på herrans massa år.
 
Gör om och se till att testamentet bevittnas av personer som är helt oberoende, t ex broderns grannar/vänner eller liknande.
Om den uteslutna brodern bestrider testamentet så kan det vara att sambons son och far inte ses som tillräckligt oberoende.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.