Har tänkt att söka bygglov för ett utbyggd samt garage. Är orolig att en del sv mitt hus som jag köpte för 5 år sedan inte är inritad. Hur kan jag kolla upp när det är byggt å hur kan jag bevisa det. Förra ägaren har beviljats bygglov men troligen inte byggt helt enligt dom. Skall jag vänta tills jag vet att bygget är äldre än 10 år innan jag söker nya bygglov?
 
Kolla upp det bygglov förre ägaren beviljades, bygget är inte äldre än det. Är det 11 år eller mer gammalt kan du på ganska goda grunder hävda att bygget är äldre än 10 år. Sen är väl frågan var bevisbördan ligger, på dig eller kommunen, borde ju vara på den senare om de vill sätta dit dig, men det här med omvänd bevisbörda, skyldig tills man själv bevisat motsatsen, förekommer ju tyvärr i sverige.

Jag hade ju i alla fall kollat upp saken innan jag sökte nya bygglov. I samband med att du söker de nya byggloven kan du ju kanske i värsta fall även söka för de avvikelser förra ägaren gjorde, så det blir ett lovligt bygge.
 
Om jag nu minns rätt och fattat rätt så KAN det vara så att du får problem med att söka nytt bygglov för din tillbyggnad pga det gamla "svartbygget", detta även om det är mer än 10 år. Efter 10 år är "brottet" preskiberat och man kan inte få böter eller tvingas riva men man kan trots det få problem med senare ansökningar. Att inkludera det gamla i din ansökan kan ju som sagt vara en lösning. Beror ju kanske lite på hur stor avvikelsen är...?
 
Problemet som uppstår kan vara hur det går att sammanfoga en ny del till en byggnadsdel som " inte finns" . Eller att byggnaden kanske redan är större en vad som är tillåtet på platsen, eller att den inte konstruktionsmässigt uppfyller gällande krav. Det kan finnas många anledningar, så kolla noggrant vad som gäller innan du beställer ritningar för det kanske inte kan bli så som du önskar.
 
Jag trodde att om det är preskiberat så man kan inte få böter men att det kan bli så att man får riva.....
 
Enk Projektet skrev:
Jag trodde att om det är preskiberat så man kan inte få böter men att det kan bli så att man får riva.....
Nej, du skall inte riskera rivning heller. Men som påpekats så kan det ge problem med nya bygglov. Men om jag fattar rätt så kan inte svrtbygget ge totalförbud mot nya bygglov. Bara om bygglovet har samband med svartbygget. Så du får nog ex. probelm att bygga på en våning på en svartbyggd del, men du bör inte få problem med att bygga ett uterum på södersidan, om du har en svartbyggd entredel på norrsidan. Såvida inte byggytan överskrids.
 
D09
Läst flera trådar där man pratar om 10 år, räknar man från t ex den olovliga byggnaden var klar eller räknar man från t ex man vidtog åtgärder t ex rev något gammalt eller började bygga ?

Kan ju skilja rätt många år mellan dessa tolkningar :)
 
D
Från det den var klar måste det ju vara. Annars kan man ju riva en bräda och vänta i tio år och bygga vad som helst.
 
Har du inga grannar som har bott där en längre tid ? dem kanske vet när det byggdes och kan intyga detta.
Beställ en förenklad nybyggnadskarta så ser du om det är inritat.
 
D09
DIY_freak skrev:
Från det den var klar måste det ju vara. Annars kan man ju riva en bräda och vänta i tio år och bygga vad som helst.
Men då borde kommunen kunna hävda att huset inte är klart ;) finns ju alltid något att göra på hus ;)

Kollat om det finns flygfoto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.