Hej,

Vi har en pump för bevattning Cotech (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53479078) men vi får inget tryck i den.

Höjden till vattnet som ska pumpas upp är ca1,5 - 2 m och slangen dit är ca 45m. Vi har fyllt både slang och pump genom att lossa backventilen längst ner och spola vatten ovanifrån och därefter skruva åt backventilen. Vi hittar inga läckor på slangen och med en kortare slang (ca 2m) så är det inga problem att få tryck i pumpen, dock så bröt backventilen på även den korta slangen en gång så frågan är om det är den som pumpen inte orkar lyfta...

Eller är slangen ner till vattnet för lång?

Tacksam för alla tips.
 
Verkar ha hittat problemet, slangen håller vatten när man fyller på och låter den stå så den läcker inte. Däremot så pumpas bara luft när det kopplas ihop, jag provade att manuellt öppna backventilen för att se om den var kass men då kom vattnet farande ner genom slangen. Teorin är nu att kopplingen som ansluter slangen in till pumpen inte orkar dra det tätt då den kopplingen är av plast, tror det behövs en metallkoppling, ska investera i en sådan imorgon.
 
Det allra vanligaste är att du har en läcka på sugsidan. Dvs. pumpen suger luft. Behöver inte vara mycket för att man inte ska få upp något tryck. Men det kan även röra sig om en luftficka i slangen. Om du låter pumpen gå någon minut och sedan stänger av den så kan man ibland se att det droppar ut lite vatten vid inkommande anslutningen. Då vet du att den suger luft. Kolla o-ringar och använd rikligt med gängtejp så ska du se att det fungerar. Vad menar du att backventilen bröt?
 
Jepp, märkligt att man skickar med plastanslutningar när allt annat är i metall till pumpen... men det går ju att köpa själv.
Jo med bröt menade jag att trycket helt enkelt släppte även på den korta slangen en kort stund så backventilen stängde och sen orkade inte pumpen öppna den igen, hjälpte jag den så hölls den öppen, det tyder ju också på att det strömmar in luft och det var samma typ av plastanslutning jag använde då.
 
Ja att blanda plast- och metallkopplingar brukar bara fungera en gång... sedan är plastgängorna slut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.