Vi håller på och anlägger stor trädgård och för att slippa dra så mycket slang hela tiden vill jag sätta upp en stolpe med uttag 70 meter från där vattenutkastaren är på huset. Jag tänker gräva ner PEM-slang på vägen fram och sätta dit någon pump. Systemet töms på vintern. MEN kan man koppla på vatten från utkastaren till sugsidan på en bevattningspump? Eller finns det någon annan lösning?
 
Varför en pump, i vattenutkastaren är säkert ett tryck som räcker, en 25 mm PEM --slang räcker nog , flaskhalsen är utkastaren,
kanske bara 15 mm rör till den, Egen brunn eller kommunalt
 
J jonaserik skrev:
Varför en pump, i vattenutkastaren är säkert ett tryck som räcker, en 25 mm PEM --slang räcker nog , flaskhalsen är utkastaren,
kanske bara 15 mm rör till den, Egen brunn eller kommunalt
Vi har egen brunn och trycket räcker knappt till en vattenspridare så därför tänkte jag att på det avståndet tappar den nog en hel del.
 
Kan du inte öka trycket på pumpen?
 
F Fredrik Bernelf skrev:
Vi har egen brunn och trycket räcker knappt till en vattenspridare så därför tänkte jag att på det avståndet tappar den nog en hel del.
Vad startar och stannar din nuvarande på på, normalt är ett starttryck ca 2,,5 - 3 bar och stopp ca 4,5 bar, du får kolla upp start/stopp, det går att öka på detta i tryckströmbrytaren för pumpen. Men då måste pumpen klara av ett högre tryck och ett visst flöde, var har du för pump
 
Pratade med en VVS:are om just detta för vår trädgård. Vi har en gammal sliten hydrofor och jag drar i regel ut vanlig gardenaslang vilket ger dålig fart i vattenspridarna. VVS:aren sa åt mig att uppgradera till åtminstone 3/4" eller nedgrävd 25mm PEM så skulle det bli betydligt bättre. Detta dock på avstånd på runt 40m.
 
  • Gilla
Fredrik Bernelf
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
. Vi har en gammal sliten hydrofor
Är det sugande pump som skriker när den går då, kanske dags att uppdatera till något annat som klarar tryck och flöde, sen det med att koppla på utkastaren kan vara lite vanskligt då den 15 rör troligtvis , du behöver min 22 rör ut till en 25 PEM-slang
 
J jonaserik skrev:
Vad startar och stannar din nuvarande på på, normalt är ett starttryck ca 2,,5 - 3 bar och stopp ca 4,5 bar, du får kolla upp start/stopp, det går att öka på detta i tryckströmbrytaren för pumpen. Men då måste pumpen klara av ett högre tryck och ett visst flöde, var har du för pump
Pumpen är utsliten nu och kämpar för att få upp hydroforen i 2,5 bar. Får ny pump nästa vecka så då kanske det löser sig.
 
J jonaserik skrev:
Är det sugande pump som skriker när den går då, kanske dags att uppdatera till något annat som klarar tryck och flöde, sen det med att koppla på utkastaren kan vara lite vanskligt då den 15 rör troligtvis , du behöver min 22 rör ut till en 25 PEM-slang
Nej, för vår del är den bara gammal som gatan. Den tuffar och går, står väl på 2-2,5 bar kanske. Men rörisen har ju rätt, det är en jävla skillnad på att koppla 1/2" slang eller 3/4" på utkastaren. Den dagen jag lägger ner PEM kommer jag nog att sätta på en t-koppling med ventil inomhus där det är runt 1"-rör (gammal installation).
 
Det blir nog bra med en annan dim och kanske uppdatering av en pump som orkar mer på båda tryck och flöde
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.