Egen erfarenhet:

Så på våren/försommaren är motigt. Kan vara för kallt, för torrt eller för varmt. Oavsett vad så blir det bökigt helt enkelt.

Allra helst ska man jobba hemifrån och kunna vattna lite och ofta i början. Typ morgon, middag, efter jobbet, innan läggdags.

När gräset väl börjar poppa upp, övergå till att vattna mer men mer sällan så rötterna söker sig neråt.

Men allt beror ju såklart på vädret så man får anpassa sig en del. Så på våren/försommaren undviker jag gärna. Mycket enklare på sensommaren/tidig höst eller runt midsommar om man har tur med nederbörd.
 
M mxjolle skrev:
Egen erfarenhet:

Så på våren/försommaren är motigt. Kan vara för kallt, för torrt eller för varmt. Oavsett va....
Aaokej, tror dessvärre det blir nu framåt sen våren trots allt (vad gör man inte för husefriden....)

Men 3-4 ggr per dag då med andra ord. Tror du 30 min per gång är ett bra riktmärke?
 

Bästa svaret

Nåt sånt, minns inte exakt. 15min behövs iaf. 30min kanske lite högt i början. Prova helt enkelt. Även jorden spelar en viss roll. Är den mullrik, typ dressjord, då hålls fukten bättre kvar än exempelvis jord med mycket sand i.
 
  • Gilla
Fellen
  • Laddar…
BirgitS
F Fellen skrev:
Men 3-4 ggr per dag då med andra ord. Tror du 30 min per gång är ett bra riktmärke?
Du måste anpassa till vädret, hur mycket solen skiner, hur mycket det blåser, vad temperaturen är, eventuellt regn, hur mycket vatten dina spridare ger per kvm osv. påverkar och om du vattnar för mycket så kommer mer att dö. Fröna ska hållas fuktiga men inte ligga i vatten så att de ruttnar i stället för att gro. Du måste alltså ut och känna efter.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Eller så sår man och vattnar aldrig.

och gräset kommer ändå.

Svårt att se att man egentligen kan göra "fel".

/ATW
 
  • Gilla
  • Arg
Blodpudding och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Eller så sår man och vattnar aldrig.

och gräset kommer ändå.

Svårt att se att man egentligen kan göra "fel".

/ATW
Tråkig bara när/om gräsfröna gror och sedan dör av torka. Då är sådden förstörd, arbetet ogjort och ogräs tar över. Skulle definivt säga att det är fel metod att inte vattna.
 
mg765 mg765 skrev:
Tråkig bara när/om gräsfröna gror och sedan dör av torka. Då är sådden förstörd, arbetet ogjort och ogräs tar över. Skulle definivt säga att det är fel metod att inte vattna.
Finns inget ogräs som kan konkurrera ut gräs.
Råkar det dö av torka kan man stödså och klippa ned gräs/ogräs altteftersom och du kommer på något års sikt ha en skaplig gräsmatta utan en droppe bevattning.

Visst kan man vattna men att det är ett krav för att få en gräsmatta är inte sant.

/ATW
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Finns inget ogräs som kan konkurrera ut gräs.
Kan inte du berätta detta för mina groblad och maskrosor för de verkar inte ha fattat.
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte du berätta detta för mina groblad och maskrosor för de verkar inte ha fattat.
Så du menar att på sikt tas din gräsmatta över av maskros och groblad... och skillnaden hade varit total om du bara vattnat?

det är bara att köra med gräsklipparen, groblad och madrosor är mestadels gröna och gör inte ont att trampa på.

/ATW
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte du berätta detta för mina groblad och maskrosor för de verkar inte ha fattat.
Jag har 2 bra metoder för dom där. Det första är tråkigt men funkar över tid, det är att plocka dom . Det andra tar vi i pm om du vill.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så du menar att på sikt tas din gräsmatta över av maskros och groblad...
På delar av min gräsmatta blir i alla fall grobladen fler och fler om jag inte tar bort dem så åtminstone fläckvis lyckas de konkurrera ut gräset rätt bra. Jag tror dock inte att de helt skulle lyckas ta över utan det skulle nog bli en ganska ful gräsmatta med grobladskolonier här och där och gräs i övrigt. Nu låter jag det inte gå så långt så riktigt hur det skulle sluta vet jag inte.

När det gäller maskrosor har vi ängsmark som enbart slås en gång om året för att hålla sly borta och här är det knallgult av maskrosblommor när de har säsong så även om de inte tar över i den mening att de konkurrerar ut allt annat så nog tar de en betydande roll om de får leva fritt.

A ArneTW skrev:
och skillnaden hade varit total om du bara vattnat?
Jag har aldrig ens antytt någon om "total skillnad" men jag tror att en nysådd gräsmatta som får korrekt fuktighet etablerar sig snabbare än en som inte får det. Tror inte du?

A ArneTW skrev:
det är bara att köra med gräsklipparen, groblad och madrosor är mestadels gröna och gör inte ont att trampa på.
Det är även en grön heltäckningsmatta men den vill jag heller inte ha i trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.