Hejsan kära medlemmar!

Det är som så att jag har en egen brunn på min tomt som jag skulle vilja använda. Vattnet ska endast vara tillför att vattna trädgården och inte som dricksvatten!

Jag har denna pump som ni ser på bild som där är bra tryck i tycker jag!

Frågan är vad jag mer behöver för att kunna vattna gräsmattan till exempel. En slang förstår jag, men behöver man någon form av hydrofor eller liknande eller skulle det funka att koppla på slangen direkt på en spridare? Tänker på att pumpen går på fullt ös och det kanske inte är så bra för den om man skulle vattna med en slang där man skruvar ner trycket.

Hur har ni gjort? Säker en relativ enkel och billig lösning.

Vh!
 
  • En nedsänkbar blå och svart vattenpump på marken med ihoprullad sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du behöver inget ytterligare. Jag är dock skeptisk till att trycket räcker. Men den ger kanske högre tryck än det ser ut som.
 
A
Om du vill köra vattenspridare så får du köpa en trädgårdspump (med hydrofor). De jävlas mest och bara krånglar. Du har en bra pump. Låt slangen ligga på gräsmattan och flytta runt den. Skaffa så stor slang som möjligt, pem-slang är bäst. Du kan övernatta såga av en bit och skruva på en gardenakoppling.
 
Det funkar direkt med slang och spridare.
 
A
D Dilato skrev:
Det funkar direkt med slang och spridare.
Nej, inte med den pumpen.krävs en hydrofor som skapar ett rejält tryck.
 
En hydrofor skapar inget tryck alls. Det är dessutom en ovanlig lösning när det gäller bevattning.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Nej, inte med den pumpen.krävs en hydrofor som skapar ett rejält tryck.
En vattenspridare är väl inte annorlunda än en vattenslang med justerbart munstycke.
Min liknande billiga biltema pump ger min sådan slang en räckvidd på minst 6 meter.
Jag använder inte spridare för det slösar på vattnet men har gjort tidigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du behöver inget ytterligare. Jag är dock skeptisk till att trycket räcker. Men den ger kanske högre tryck än det ser ut som.
Hur pass tålig är en sådan här pump om man låt säga stänger vattnet på ett handtag? Tänker att då pressar den vattnet men det kommer ingenstans.
 
Der klarar den säkert bra. Pumpar utan flöde kan bli varma, men efter som den är i vatten så bör det inte vara ett problem.
 
Är det impellerpumpar (centrifugal-pumpar) så stiger trycket till en viss punkt och stannar där, pumpen går också lättare i det lägen (mindre elström förbrukas och mindre uppvärmning) - det är först när centrifugalpumpar börja ösa på med vatten som de börja gå tungt.

Men visst - en viss vattenomsättning behövs fortfarande genom impeller för att det inte skall bli för varmt med tiden, det behövs ingen stor flöde utan räcker med en liten läcka typ halvliter i minuten.

Dränkpumpen i TS bild ser ut att vara en tidigare modell biltema-pump (och samma modell i andra färger fins troligen hos jula, clas i sjön mfl.) och ger ingen jättehög tryck utan är mest för att pumpa vatten några meter upp och enligt databladet på biltemas nuvarande motsvarighet anges 6 meter - vilket motsvarar 0.6 bars övertryck (kanske 1 bar när det är helt tilltäppt på utblåset) och det är tveksamt att det kan driva några vattenspridare.

Du behöver en pump som ger åtminstone 2-3 bar, och kanske mer tryck än så behövs om du har långa smalare slangar innan de når vattenspridaren och då lutar det mot någon form av jet-pumpar. Jetpumparna (trädgårdspumpar) hos tex. biltema verka toppa vid 48 meter tryckhöjd (4.8 Bar) och det är nog det tryckområde man skall hålla sig om man skall mata spridare och det är långa slangsträckor. Och som redan nämnt - så grov slang man kan tycker sig kunna hantera och smalslangarna endast sista biten och helst bara enstaka metrar från tapp av den grövre slangen - annars prenumerar man på dåligt flöde och lågt tryck vid spridarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.