Hej, jag är helt novis på detta så hoppas att någon med lite koll kan komma med bra tips:)

Det är så att jag har nu fått all fyllnadsmassa och nästa fas är att gräsmattejorden kommer på plats( om ca två dagar). Sen skall det sås och sedan bevattnas. Jag hade en gammal brunn på tomten som nu är igenlagd men innan vi täckte över den med fyllnadsmassan så drog jag en tryckslang ner i den så att jag skulle kunna använda den för bevattning.

Nu till frågan, vad skall jag använda för typ utav pump för att få upp vatten till bevattning, går det ens eller är det förgäves att jag lagt en tryckslang ner i brunnen. Tips mottages gärna!

/Christoffer
 
Hur djup e brunnen?
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
Vet faktiskt inte men ganska djup skulle jag tro!
 
Pratar vi 5-10 meter eller 50-100 meter? Gardena har många bra trädgårds/bevattningspumpar i olika prisklasser som bör funka.
Tipset sen är att vattna ofta men bara lite varje gång, får inte bildas pölar.
 
Men är det en formstyv slang i hålet? Annars suger den ju bara ihop.
 
Ok, den är nog en 10-15 m djup. Har nu en tryckslang som kommer upp så frågan är vilken pump som skulle passa :). Förslag?
 
Det går inte att suga vatten högre än 10 meter. I praktiken begränsas det ytterligare p.g.a. tryckfall i sugledningen, pumpens konstruktion och gasbildning. Vissa pumpar specar maximal sughöjd till 9 meter. Är det djupare måste du sänka ner pumpen eller en ejektor i brunnen.
 
Tack för bra svar!

Vattennivån i brunnen ligger ca 1,5 m under markytan där pumpen kommer att stå är tanken.
Slangen är en rejäl svart/blå tryckslang som inte skall suga ihop!

Tips på pump, finns det eller är det bara ejektor/nedsänkbar pump som gäller?!
mhar redan ett system med en ejektorpump men vill slippa slösa på det vattnet eftersom det är därifrån vi tar vårt dagliga vatten.
 
Tack!

Köpte storleken större men har ingen backventil på slangen så försökte få igång den genom att fylla slangen med vatten, detta fungerade inte...kanske behöver jag en ännu starkare pump eller kan det vara nåhot annat som jag missat. är döangen gör tjoch(32mm),Typiskt
 
Blir lite svårt att fylla sugslangen med vatten om den inte har någon backventil nederst eftersom vattnet bara rinner ner i brunnen då. Det kommer dessutom att skita sig varje gång pumpen stannar om du inte får allt helt tätt och har någon ventil som stänger när strömmen till pumpen bryts. Centrifugalpumpar är väldigt dåliga på att pumpa luft, så det hjälper inte med en kraftigare sådan. En kolvpump skulle kunna fixa det, så det kanske går med någon högtryckstvätt (fast alla gillar nog inte att suga luft), men de brukar inte direkt vara anpassade för trädgårdsbevattning.
 
Redigerat:
Ok fattar! Vad tror du om att köpa en mindre slang med en backventil i och för ner den i den större slangen?
 
Borde funka om du hittar en sugslang och backventil som är tillräckligt smala. Tänk på att man klarar mindre flöde ju tunnare slang man har för att inte få för stort tryckfall i kombination med sughöjden. Det är kinkigt på sugsidan eftersom pumpen högst kan suga ca 0,5-0,8 bar (omöjligt att suga mer än 1 bar eftersom lufttrycket inte är högre; kan inte blir mindre än vakuum).
 
Har skaffat en hydroforpump som skall suga upp vattnet ur min täckta brunn på tomten. Är det någon som vet var man kan finn små bottenventiler med dimensionen 25mm i yttermått?? Tacksam för hjälp!


Med vänlig hälsning,
Christoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.