Behöver råd och tips angående våra halvmånefönster vi har på gavlarna på våran villa från 1880-talet. Håller på att renovera hela huset och funderar på dessa halvmånefönster.
-ska dom vara kvar? Måste vi köpa nya (ganska dyra) eller kan man isolera/renovera dom som finns? Kan man kanske köpa ett extra glas bara att sätta på insidan till exempel?
-måste man isolera dom? Fönstren kommer att sitta i sovrummen, drar det för mycket från dom tro?

Alla tips mottages tacksamt! Mvh Madelene
 
Jag hade alla gånger bevarat de gamla fönstren. Du kan både renovera och isolera dem om du vill. Antingen kan du byta ut själva glasrutan och sätta in en av isolerglas, eller så kan du köpa en extraruta som du sätter på insidan.
 
Har lite för lite information. Får gissa en del.
Antar att det är enkelfönster som livar med ytterfasaden. Är de gjorda när huset byggdes så är de förmodligen gjorda i kärnfuru med typ tjugo årsringar per cm. Den sortens virke brukar inte ruttna. Det torkar och får ytliga sprickor och blir grått om färgen flagnat bort. Kittet spricker sönder och vatten läcker in och påskyndar förfallet.

Ja... Det går utmärks att renovera den sortens fönster.

Tillverka en innerbåge som passar i smygen. Förmodligen så har det redan funnits en sådan så det är inte otänkbart att det redan finns en fals där.
Det traditionella sättet att montera en innerbåge är att ha ett par stift i ovankant som håller den på plats. Sedan tejpas skarven runt om med en speciell tape som man blöter i vatten och sätter på. Fönstertape eller remsor kallades de har jag för mig. Mellan inner och ytterbåge lägs lite fetvadd i botten och några riskorn. Det förmodas suga åt sig en del fukt. Förmodligen mest skrock, men det ser trevligt ut. Det fungerar förvånansvärt bra. Drar inte om tapen sitter där den skall. När det blir varmt så kan klisterremsorna enkelt tas bort genom att vattna dem. På sommaren behövs inte innerfönstret.

Vill man kunna öppna fönstret även på vintern så blir det lite mer komplicerat, men ger ochså möjlighet till en bättre lösning. Gör en lite kraftigare innerbåge och sätt den med gångjärn direkt i smygen utan karm. Kanske med en överfals. Gammaldags fösterlås med vred och klyka duger. Täta den i falsen med siliconlist. Tag bort ev tätningslist i ytterbågen och ersätt den med en sådan där fluglist av skumplast, så att inte fukt inifrån stannar emellan glasen. Det fungerar då precis som ett vanligt kopplat tvåglasfönster förmodas göra. Kanske tom bättre då det påstås att det skall vara så mycket luft som möjligt mellan inner och ytterbåge i ett tvåglasfönster.

Låt en glasmästare både ta ur och sätta i glaset så att du får ha det gamla glaset kvar.Att byta ut mot modernt floatglas stör utseendet mer än man kan tro.'

VH/Findus
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag hade alla gånger bevarat de gamla fönstren. Du kan både renovera och isolera dem om du vill. Antingen kan du byta ut själva glasrutan och sätta in en av isolerglas, eller så kan du köpa en extraruta som du sätter på insidan.
Fönsterprofiler i gamla fönster brukar vara så klena att det inte går att montera isolerglas i dem. Falsdjupen för kittning av glas brukar inte vara mer än 10-15mm. En isolerglasruta måste täckas minst 20mm för att inte ljuset får skina på tätningen mellan glasen. Dessutom är en glaskassett kanske 20mm tjock, vilket inte en kittfals är.

Dessutom är de gamla buckliga glasen mycket snyggare än modernt planglas. Kan tom vara värt att försöka hitta antika glas till resten av huset.

VH/Findus
 
Jamen det här är ju helt fantastiskt vilket bra svar jag fick! Jo, vi vill allt också ha dem kvar, nu fick jag ny inspiration til att renovera dem. Tusen tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.