Vilken betydelse har radien på ett kantfrässtål till en överhandsfräs??

Mao ett sådant frässtål som man använder för att jämna till (raka kanter) tex en skiva som består av 2 ihoplimmade ämnen.

Att det finns olika höjder på stålet är ju självklart men olika diametrar för samma höjd... tja kanske om man ska snirkla runt lite...

Men för en rak kant.. ska man köra med största eller minsta möjliga diameter?
 
Rent spontant och utan att ha på fötterna skulle jag säga att större diameter för hög avverkning och liten diameter för bättre finish.
 
Jag har aldrig märkt någon skillnad på fräsar med stor respektive liten diameter. Men å andra sidan så fräsar jag alltid väldigt lite i taget och med stor försiktighet, så skillnader i avverkning och snittkvalitet tror jag inte blir så stora i vilket fall.

Men i teorin så är en så stor diameter som din fräs klarar (en fräs med för liten motor eller med ett fast, högt, varvtal klarar inte så stora diametrar på fräsen) den bästa iden. Detta eftersom en stor fräs är mer stabil, dvs mindre risk att den böjer sig eller "vobblar" - vilket betyder bättre snittkvalitet. Dessutom har den mer massa vilket innebär att den blir mindre varm (värmen fördelas över större volym) och dessutom får den mer rörelseenergi (tror jag det blir va? hastighet*massa) som gör att den inte "stoppar upp" så lätt. Sen blir stålets anslagsvinkel annorlunda på en stor fräs kontra en liten - vilket teoretiskt innebär att en stor fräs skär finare snitt.

En liten fräs har fördelen av att kunna fräsa mindre radier, och av att ta fler skär/tidsenhet (även om periferihastigheten är densamma) vilket brukar betyda bättre snittkvalitet.

Men som sagt - jag har inte upplevt någon faktiskt skillnad i verkligheten. Nu är det dock inte så våldsamt stor skillnad i diameter på den minsta respektive största fräsen jag använder, så det kanske inte säger så mycket.

En av de viktigaste faktorerna för ett bra snitt är att ta lite i taget.
 
Redigerat:
Masströghetsmoment heter det, men du är på rätt spår. Synd att du sysslar med lagvrängeri och pengaräkning. Världen har gått miste om en riktig ingenjör.
 
Igen större skillnad för resultatet i "verkligheten" 10-12 mm rundning går fint att köra i ett svep. Något jag tycker är viktigare är styrlagret det kan båda bränna faast och vara för litet då får man en rit precis där rundningen slutar om så är fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.