Hej! Har någon erfarenhet av att betsa teak för att få det mörkare? Det verkar inte höra till vanligheterna har jag förstått.

Jag ska bygga en del mindre hyllor och skulle vilja uppnå en ton som liknar en mörkare valnöt. Teakplankor är vad jag har att jobba med för tillfället.

En olja skulle säkert göra en del, men i det här fallet siktar jag på att göra träet underhållsfritt och tänkte köra med bets och lack.

/Jonas
 
Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Hej! Har någon erfarenhet av att betsa teak för att få det mörkare? Det verkar inte höra till vanligheterna har jag förstått.

Jag ska bygga en del mindre hyllor och skulle vilja uppnå en ton som liknar en mörkare valnöt. Teakplankor är vad jag har att jobba med för tillfället.

En olja skulle säkert göra en del, men i det här fallet siktar jag på att göra träet underhållsfritt och tänkte köra med bets och lack.

/Jonas
Kolla Herdins lackbets , finns i en rad nyanser och är blandbara sinsemellan så du kan få fram den ton du vill ha. Ger en bra finnish och yta, men kan lackas för ökad hållbarhet..

Dock är teak som träslag oljigt av naturen vilken kan göra att betsen bara klibbar.. är det en tunnare fanér så är det nog ingen större fara.

(Har betsat en gammal teakdörr för länge sedan och vill minnas att det blev bra)
 
Har själv använt bänkskiveolja med pigment från Flügger på teak och det har funkat riktigt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.