Jag fick en idé om att riktigt mörkt betsade, näst intill svart-betsade bänkskivor kunde vara snyggt.
Har tröttnat lite på de oljade bänkskivorna och undrar om det går att betsa oljad ek?
Eller måste den vara obehandlad?

Är det någon som gjort detta och fått bra resultat?

//David
 
Betsa på redan en oljad yta är inte att rekomendera. Slipa hellre ner ytan. Krävs inte mycket slipande för att göra ytan fri från olja så att skivan suger åt sig betsen. Gör du det på en redan oljad yta så riskerar du att den inte suger lika bra på alla ställen. På vissa ställen inte alls.
 
Jag tänkte nästan det.

Inga problem att slipa ner, det kan vara värt jobbet, bara man sen kan få betsningen bra.
Om man vill ha svart, får man betsa flera gånger då?
 
Har aldrig betsat något svart men det jag har betsat har räckt att göra en gång. Det gäller att verkligen mätta träet med ordentligt med bets. En vanlig tvättsvamp fungerar bra att använda. Se bara till att du får all bets utsmetad så det inte bildas droppar eller någon liten "sjö". Torkar något sådant så ser man tyvärr var det har gått snett. Men förbehåller mig att man kanske kommer undan om det gäller svart bets.
 
Jag har några bitar kvar från tillsågningen av bänkskivorna.
Kan testa på dem först.
Tack för tipsen!
 
Med tanke på att den ska vara i köket skulle jag slipa trä ren oavsett om det är olje eller vattenbaserad bets.
Betsen fastnar mycket bättre i trät.
Du ska också tänka på att alltid dra betsen i träådringens riktning
Sen skulle jag rekommendera att du lackar skiva för att den ska klara av slitaget.
 
kan man ta den osmos hårdvaxoljan utanpå eller den finns kanse med som en betsad mörkare nyans eller den är bara genomskinlig??

T'änkte nämligen oxå köpa björk bänskiva på ikea och sedan slipa ner den lite och sedan betsa den precis som ts!

Någon därute som har betsat sin kökskiva??? nyfiken
 
annicaahl skrev:
kan man ta den osmos hårdvaxoljan utanpå eller den finns kanse med som en betsad mörkare nyans eller den är bara genomskinlig??...
Osmo har annars dekovax som man applicerar innan man drar på deras hårdvaxolja. Dekorvaxet finns i olika färger, bla svart. Denna kombination fungerar garanterat - hur hårdvaxoljan uppför sig på en betsad yta vet jag inte.
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Osmo har annars dekovax som man applicerar innan man drar på deras hårdvaxolja. Dekorvaxet finns i olika färger, bla svart. Denna kombination fungerar garanterat - hur hårdvaxoljan uppför sig på en betsad yta vet jag inte.
Det går alldeles utmärkt att använda hårdvaxolja på betsat trä. Har gjort det själv med framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.