Tjenare!
Tänkte bygga ihop en bordsskiva bestående av 45x195 reglar som först limmas ihop och sedan betsas. Min rädsla är att eftersom kanterna på reglarna är fasade så kommer limmet tryckas upp och "sätta igen" utrymmet mellan reglarna så att betsen inte fäster just i skarvarna.
Nån som har nåt fiffigt tips för att undvika detta? Ska man bara "gräva" ut limmet med typ en färgskrapa eller nåt sånt kanske?
 
ChrisGus84 ChrisGus84 skrev:
Tjenare!
Tänkte bygga ihop en bordsskiva bestående av 45x195 reglar som först limmas ihop och sedan betsas. Min rädsla är att eftersom kanterna på reglarna är fasade så kommer limmet tryckas upp och "sätta igen" utrymmet mellan reglarna så att betsen inte fäster just i skarvarna.
Nån som har nåt fiffigt tips för att undvika detta? Ska man bara "gräva" ut limmet med typ en färgskrapa eller nåt sånt kanske?
Om du limmar med vanligt trälim så är det vattenlösligt tills det stelnar. Limma, torka bort överflödet?
 
  • Gilla
ChrisGus84
  • Laddar…
Det här blir spännande, hittar du reglar där kanterna är parallella med varandra? Riskerar att hela skivan blir kupig.
Virke i de dimensionerna brukar vara sågade i närheten av märgen och kupar sig när det torkar.

Men rapportera hur det går
Protte
 
  • Gilla
ChrisGus84
  • Laddar…
ChrisGus84 ChrisGus84 skrev:
Tjenare!
Tänkte bygga ihop en bordsskiva bestående av 45x195 reglar som först limmas ihop och sedan betsas. Min rädsla är att eftersom kanterna på reglarna är fasade så kommer limmet tryckas upp och "sätta igen" utrymmet mellan reglarna så att betsen inte fäster just i skarvarna.
Nån som har nåt fiffigt tips för att undvika detta? Ska man bara "gräva" ut limmet med typ en färgskrapa eller nåt sånt kanske?
Alternativt leta på ett gammalt furubord på blocket och slipa av skivan.
 
  • Gilla
ChrisGus84
  • Laddar…
Om du vill ha det fint så får du hyvla bort de fasade kanterna och rikta limkanterna.
 
  • Gilla
ChrisGus84
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det här blir spännande, hittar du reglar där kanterna är parallella med varandra? Riskerar att hela skivan blir kupig.
Virke i de dimensionerna brukar vara sågade i närheten av märgen och kupar sig när det torkar.

Men rapportera hur det går
Protte
Skulle tro att jag gick igenom 30 plankor på brädgården . Men fick till slut ihop några stycken som med lite god vilja kan räknas som raka och parallella, sen om det ändå skiter sig i slutänden återstår väl att se . Ska lägga upp en bild när det är färdigt
 
Det fanns (finns?) iaf ett adresserbart inbrottslarm, Eskey från ESMI. 4 bussar med 30 larmpunkter på varje buss. Man satte små adresskretsar i varje larmpunkt. Har monterat massor och även hunnit med att byta ut dom flesta.... Mycket jobb att byta till annat fabrikat som kräver mer kablage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.