Har ett 50 meter långt staket i kolonin. Det är tryckimpregnerad, bara oljad ett par gånger med vanlig träolja.
Problemet är att staketet köptes vid olika tillfällen och ser lite olika ut. Nyare delarna ser fräschare ut än de äldsta delarna.
Hur gör jag för att få hela staketet att se likadan ut, kan man använda bets eller lasyr med färg eller är det att täcka med målarfärg som gäller?
Tycker det är snyggt med lasyr eller kanske bets men är väl svårt att få en likadan färg på hela staketet med tanke på skillnaderna i dag?
 
Någon som har förslag? Är bets eller lasyr tillräckligt eller kommer det bli betydliga nyansskillnader om underlaget är så olika.
 
  • Gilla
Emelie ÅS
  • Laddar…
Måla inte!! Om du inte vill byta staket efter 5 år.
Syntetisk oljelasyr kan rekommenderas.
Mitt staket högtrycks var 5:e år och det har stått där från 1961. !!!
En bräda som får soltorka mellan varje gång den blir blöt varar nästan för evigt, se på en brygga i skärgården, hur gammal är en sådan.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Vi målade våra obehandlade staketpinnar 1varv med slamfärg, tänker måla de tryckimpregnerade stolparna och reglarna om något år..
(Gysinge oxidgrön)
Nymålat staket med staketpinnar i oxidgrön slamfärg och obehandlade stolpar och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yuphin och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Måla inte!! Om du inte vill byta staket efter 5 år.
Syntetisk oljelasyr kan rekommenderas.
Mitt staket högtrycks var 5:e år och det har stått där från 1961. !!!
En bräda som får soltorka mellan varje gång den blir blöt varar nästan för evigt, se på en brygga i skärgården, hur gammal är en sådan.
Tack. Har du exempel på syntetisk oljelasyr?
 
J
Y yuphin skrev:
Tack. Har du exempel på syntetisk oljelasyr?
är nordsjö tinova transparent möjligen en syntetisk oljelasyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.