Hej, ska hjälpa min bror med att sätta upp några hyllor i ett par betongväggar. Han bor i ett hyreshus byggt någon gång på 70-talet skulle jag tro. Finns det någon standard på hur armeringen sitter? Antar de använder typ nät av armeringsjärn? Vilket djup brukar dessa sitta på från väggens yta? Har skaffat 30 mm-pluggar och tänkte borra ca 35-40 mm djupa hål. Är det helt riskfritt att undvika armering på det djupet? Antar att en metalldetektor eller regeldetektor inte hjälper så mycket om det är någon typ av armeringsnät? Finns det något smart sätt att undvika att träffa på armering när man borrar i betongväggar rent generellt? Om man råkar på armering, vad gör man då? Antar att betongborr inte gör så mycket nytta? Byter man till metallborr?
 
Inga problem att borra i armering, skaffa ett betongborr med 4 skär så kommer det gå lätt som en plätt.
 
O oddan skrev:
Inga problem att borra i armering, skaffa ett betongborr med 4 skär så kommer det gå lätt som en plätt.
Slår man av slagfunktionen då? Jag har en borrhammare som tar SDS+-borr och köpte ett billigt sådant betongborr på Biltema, tror bara det hade två skär.
 
Min erfarenhet är att när man slår i armeringsjärn så är risken att borren inte går mitt på, utan lite på sidan. Då vill borren vandra, och hålet kan bli större än tänkt. Metallborr (hammare avslagen) har jag upplevt, vandrar lite mindre då, men finns ändå risk att den gör. Bäst brukar vara att börja med en tunn metallborr, och sedan gå upp i dimension. När det gäller plugg så gillar jag sådana släta färgade (röda) för 5,5mm borr, så kan man sedan gå upp på brun 8mm istället, om hålet blir för stort. Jag borrar dock inte jätteofta i betong ska sägas.
 
Tack för svar, då vet jag att det inte är helt kört om man stöter på armering iaf, men hur är det med djupet där armeringen finns? Ligger den väldigt ytligt? När man måttar upp 3-4 cm mellan tumme och pekfinger ser det inte mycket ut, men armeringen kanske brukar ligga relativt nära väggytan?
 
I irrbloss skrev:
Tack för svar, då vet jag att det inte är helt kört om man stöter på armering iaf, men hur är det med djupet där armeringen finns? Ligger den väldigt ytligt? När man måttar upp 3-4 cm mellan tumme och pekfinger ser det inte mycket ut, men armeringen kanske brukar ligga relativt nära väggytan?
Ca 5 cm in är brukligt med armering, sen om det går, om man kört på armering, så flyttar man hålet 3 centimeter diagonalt i någon riktning, detta för att inte komma på järn i båda riktningar och ev ett kors på dom.
 
J jonaserik skrev:
Ca 5 cm in är brukligt med armering, sen om det går, om man kört på armering, så flyttar man hålet 3 centimeter diagonalt i någon riktning, detta för att inte komma på järn i båda riktningar och ev ett kors på dom.
Det var ett bra tips. Finns det någon standardmått på "rutorna" så man sedan kan räkna sig fram var man fortsättningsvis inte ska borra? Typ motsvarande CC-mått, fast för armering.
 
I väggar som djuts för högre hus, så är det ca 20 cm mellan stående järn och ca 30-40 cm mellan stagjänen horrisentalt. Är det rutarmering som normalt inte används, så är det med säkehet 200x200mm. Men det kan skilja i govlek på järn med, därav det 3 cm diagonalt
 
I irrbloss skrev:
Slår man av slagfunktionen då? Jag har en borrhammare som tar SDS+-borr och köpte ett billigt sådant betongborr på Biltema, tror bara det hade två skär.
Jag hade samma problem i min förra lägenhet. Borrade (med borrhammare ) in i armering och det tog bara helt stopp. Läste på internet att ett nytt borr med 4 skär skulle lösa problem. Och det gjorde det, enorm skillnad! Borrade med slag hela tiden
 
I irrbloss skrev:
Det var ett bra tips. Finns det någon standardmått på "rutorna" så man sedan kan räkna sig fram var man fortsättningsvis inte ska borra? Typ motsvarande CC-mått, fast för armering.
Ja, det finns ett teoretiskt c/c mått men det är knappast något man kan räkna med. Det kan finnas skarvar mellan armeringsmattor och järn flyttade p.g.a. formstag, eldosor, avloppsrör, ingjutningsgods eller, om det bara är s.k. säkerhetsarmering, en 12mm varje 40-100 cm. Regelsökare brukar ha inställning för metallsökning annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.