Hej, vi ska renovera vårt nyköpta hus, bl a badrummen. Vi är lite sugna på betongväggar - någon som har erfarenhet och kunskap om detta? Funktionaliteten? Har t ex hört att det är fläckkänsligt. Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Jonas
 
  • Gilla
Warimoto
  • Laddar…
BirgitS
Betong är inte vattentätt så med bara betong får man inget tätskikt. Hur är dina tankar kring det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Betong är inte vattentätt så med bara betong får man inget tätskikt. Hur är dina tankar kring det?
Tack Birgit. Självklart ska vi ha tätskikt under enligt alla konstens regler. Frågan är om erfarenheter av betong vs t ex kakel. Tack :)
 
H Hildy skrev:
Tack Birgit. Självklart ska vi ha tätskikt under enligt alla konstens regler. Frågan är om erfarenheter av betong vs t ex kakel. Tack :)
Du kan inte ha betong som ytskikt på väggar i ett badrum. Precis som Birgit förklarade så måste du även ha tätskikt och kan sen på tätskiktet sätta t.ex. kakel.

Sen vill jag bara tillägga att det finns vattentät betong, men det är sällan ekonomiskt försvarbart.
 
Claes Sörmland
Det finns ju en produkt som heter microcement som ersätter kakel utanpå tätskiktet.

Jag har ingen egen erfarenhet men det är ju ungefär samma sak som kakelfixen så det borde vara helt funktionellt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla in materialet tadelakt, [länk]
Tack, mkt bra tips.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju en produkt som heter microcement som ersätter kakel utanpå tätskiktet.

Jag har ingen egen erfarenhet men det är ju ungefär samma sak som kakelfixen så det borde vara helt funktionellt.
Tack för bra tips!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju en produkt som heter microcement som ersätter kakel utanpå tätskiktet.

Jag har ingen egen erfarenhet men det är ju ungefär samma sak som kakelfixen så det borde vara helt funktionellt.
Visst är det så, men det är en väldig skillnad på att ha betongväggar och ha ett ytskikt som ser någorlunda ut som betong.
Men om nu TS kanske uttryckte sig klumpigt och nu fick de svar h*n ville så är det väl frid och fröjd :)
 
Det funkar ju om man behandlar ytan med en tät lack problemet är mest i golv/vägg vinkeln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.