Hej,
Har en liten lada där fähusdelen är byggd av liggande timmer, invändigt klädd med 10 cm betong direkt mot timret, utvändigt med lockläktspanel spikad direkt på timret. Norrsidan av ladan blir fuktig från grunden och har rikligt med algbeväxt. Södra sidan har satt sig betydligt med åren, det verkar inte vara akut men vet inte säkert om det rör sig. Betongväggen har spruckit på några ställen på södersidan till följd av sättningarna. Timret på både norr- och söder är fuktskadat och poröst. På södersidans insida är gjutet en 3-4 meter lång ”betonglimpa” med fördjupningar till kritternas mat. Golvet är gjuten platta med ränna för skit.
Ladan använder jag idag till snickarverkstad. Vad ska jag göra för att hindra ytterligare sättningar och förfall? Bör jag ta bort betongen? Är dock rädd för att det är den som håller väggen uppe... Tilläggas att betongen är tung - hur får jag ned den i bitar? Ett alternativ är att måla om panelen och låtsas som inget - den har ju stått där länge - men det känns inte riktigt rätt.
 
Hej och välkommen till Byggahus!

Det är knappast en önskelösning du har. Jag har svårt att se något långsiktigt alternativ till att ta bort betongen. Om den inte är armerad är det inte så svårt att bila bort den. Hyr en proffsmaskin hos ett hyrföretag. Ta en bit i sänder. Låt golvet vara. När det gäller timmerväggarnas tillstånd bör du ta hjälp med att bedöma det.
 
  • Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Det är knappast en önskelösning du har. Jag har svårt att se något långsiktigt alternativ till att ta bort betongen. Om den inte är armerad är det inte så svårt att bila bort den. Hyr en proffsmaskin hos ett hyrföretag. Ta en bit i sänder. Låt golvet vara. När det gäller timmerväggarnas tillstånd bör du ta hjälp med att bedöma det.
Tack för svar! Den verkar inte vara armerad. Vad tror du om min rädsla att det är betongen som håller det hela uppe?
 
Det är därför som du bör kontrollera timrets tillstånd ordentligt. Det är antagligen superhög kvalitet från början. Liggande timmer är särskilt känsligt eftersom inte bara kärnan är bärande. Du får plocka bort panelen på en liten sträcka och känna systematiskt med en lång och vass kniv. Är timret väldigt dåligt får du ha en reservplan.
 
  • Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.