Ska måla källarväggen i hus från 30-talet. Är sedan tidigare målat vitt men har börjat lossna färg/fuktgenomsläpp i del som är under mark, längst ner på väggen. Källaren är inte inredd så ingen fara på så sätt.
Läser att man ska använda Silikatfärg men då måste all gammal färg bort tydligen och det jobbet är jag inte beredd på att göra, har kört m stålborste för att få bort allt löst. Det som inte har släppt längst ner är dessutom fräscht.
Jag har en vit Puts & betongfärg av märket Midun från Byggmax som står hemma, kan den vara lämplig? Jag kan inte se någonstans vad det är för typ av färg, någon som vet?
 
Davidbagare
Ja, puts- och betongfärg kan användas på innerväggar av betong i källare, men det finns vissa saker att tänka på:

Diffusionsöppenhet: Det är viktigt att färgen är diffusionsöppen, vilket innebär att den släpper igenom fukt och tillåter väggen att andas. Annars kan fukt stängas in, vilket kan leda till mögel- och fuktskador. Silikatfärg är ett bra alternativ i sådana miljöer eftersom den har dessa egenskaper.

Ytans förberedelse: Ytan måste vara ren, torr och fri från damm, smuts eller gammal färg som kan påverka färgens vidhäftning. Om det finns fuktproblem, bör de åtgärdas innan målning för att undvika problem i framtiden.

Mögelresistens: I en fuktig miljö som en källare är det också viktigt att välja en färg som är resistent mot mögel och alger. Många puts- och betongfärger har naturliga egenskaper som förhindrar mögelbildning, men det kan vara bra att kontrollera detta specifikt vid valet av färg.
 
  • Gilla
Babar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.