Hej alla.
Har läst på lite så jag har hyfsad koll, men jag känner att jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka här.

Vi bor i ett hus ifrån -81 med betongpannor på taket. Det är vad jag har kunnat se torrt och fint på vinden och alla pannor är intakta. Lite mossa är det ju, men inget överdrivet. Bra skick med andra ord.

Nu är det så att vi funderar på solpanel på taket. Givetvis blir det ju mycket krångligare om man skulle behöva byta tak efter detta, så antingen gör vi något åt taket innan, eller också ska det hålla åtminstone en sådär 20 år till. Det känns ju lite fånigt att byta ett tak som inte är några som helst problem med, men hur länge kan man räkna med att det fortsätter lika problemfritt? Solpanelerna i sig skyddar ju taket där de sitter, men det är bara på ena sidan och jag vill inte behöva byta halva taket om tio år.

Till saken hör även att nuvarande pannor är bruna. Skulle vi byta skulle vi välja en annan färg. Men det känns som en för stor kostnad för att man ska göra det bara för färgen :)

/Daniel
 
Sannolikt måste du ändå ta ner solpanelerna den dagen du byter tak. Det är inte enbart pannorna som bör bytas då, utan papp, ströläkt och bärläkt. Kanske även råspont, om du har otur.
 
Har ett hus från -81 och funderade på att byta i somras. Men, byggmästaren som byggde huset tyckte det var vansinnigt onödigt om det i övrigt inte finns något läckage. "Det håller din livstid" var hans besked (är 60+). Har bekanta med hus från 60-talet som inte bytt takpannor ännu.
 
Bör hålla minst 10 år till utan problem sen är skicket på pappen under pannorna är avgörande för när det behövs byttas.
 
Redigerat:
Som sagt så är det pappen som avgör. Lyft av några pannor uppe vid nock och vid några "vinklar" (ytter/innerhörn) samt runt ev. genomföringar som skorsten och inspektera pappen.
Det får inte finnas synliga sprickor eller "frasiga" kanter på pappen. Finns inte det håller det säkert många år ännu men börjar pappen spricka har den inte så lång tid kvar (men det kan vara år ändå)...
 
Finemang, tack för snabba och bra svar! Kontentan är väl att jag får klättra upp på taket någon bra dag när det inte är frost (är ju totalt livsfarligt däruppe annars) och titta hur det ser ut med pappen egentligen. Hoppas jag kan bedöma skicket på den.

/Daniel
 
Nu har jag varit uppe på taket en sväng. Kommer ner allmänt konfunderad. Jag hittar nämligen ingen papp alls. Under pannorna är det ju någon form av läkt som de ligger på (ganska grov läkt tycker jag det känns som typ 70x70) och under den är det en skiva, typ masonit. Är det någon udda form av takkonstruktion jag har? Som sagt, det är vad vi kan se torrt och fint uppe på vinden, så det verkar ju ändå vara någonting som funkar.

Huset är ett modulhus, fabrikat Vogelforshus, levererat 1981.

/Daniel
 
Det är en lite enklare konstruktion, men inte alls felaktig. Den håller sannolikt längre än takpapp.
 
Ganska vanligt att man på tak med hyfsad lutning - åtminstone förr - la en skiva av t.ex. våtskyddad masonit eller plywood. Därefter kraftiga reglar att lägga pannorna på. Tror att t.ex. VillaVarm fortfarande har den lösningen. Fungerar nog bra. Älvsbyhus har en väv/plast som motsvarar skivan.
 
Kör med solpaneler, taket hållet visst minst 20 år till om det är i gott skick som du beskriver. När det vlir dags att byta tak om 20 år då behöver du ändå uppgradera dina solpaneler. Perfekt taiming.
 
olotor skrev:
Ganska vanligt att man på tak med hyfsad lutning - åtminstone förr - la en skiva av t.ex. våtskyddad masonit eller plywood. Därefter kraftiga reglar att lägga pannorna på. Tror att t.ex. VillaVarm fortfarande har den lösningen. Fungerar nog bra. Älvsbyhus har en väv/plast som motsvarar skivan.
Ja, jag har 45 graders lutning, får väl anses hyfsad. Skönt att ha en förklaring på det, trodde en sekund att de som byggde huset hade hittat på någon egen budgetvariant :)

Låter ju på de flesta här som att det bara är att köra på. Återstår väl att läsa på mer om solpaneler. Den offert jag har nu lovar att om jag lägger 130 papp på det så kommer jag att spara in typ 10 papp om året på ström, så redan om tretton år går jag med plus. Verkar nästan för bra för att vara sant...

/Daniel
 
Hej! Hur blev det med takbyte? Jag står i samma sits idag. Har ett hus byggt 1984 med betongpannor. Papp, bärläkt och ströläkt än enligt mig själv och en försäljare av takmålningstjänster i bra skick. Känns dock aningen vågat ändå att smacka upp solceller utan att byta tak..
 
Kuulan Kuulan skrev:
Hej! Hur blev det med takbyte? Jag står i samma sits idag. Har ett hus byggt 1984 med betongpannor. Papp, bärläkt och ströläkt än enligt mig själv och en försäljare av takmålningstjänster i bra skick. Känns dock aningen vågat ändå att smacka upp solceller utan att byta tak..
Det slutade med att vi tog in en firma som målade taket svart. Gick på en tjugotusen har jag för mig men blev riktigt bra och är fortfarande efter ca fem år riktigt snyggt!

Dock bytte jag precis nyligen ett takfönster och då behövdes det fler takpannor, så just nu har jag ett jättefult område med typ 10 bruna pannor i allt det svarta, så det får bli till att måla mer. Men då försöker jag mig nog på att fixa det själv :)
 
Okej! Det låter ju som någonting jag också funderat på, hehe.

fick in offert på takmålning för ett år sedan på 85.000kr. Höll på att skita ner mig så dyrt jag tyckte det var. Men har för mig att han sa att det förlänger takets livslängd med ca 20år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.