Har en betongslip 1400W som fungerar utmärkt när jag pluggar i den direkt i eluttaget. Däremot om jag använder en förlängningssladd går den ibland igång efter 10-20 försök.

Något med startströmmen?
Ska jag köpa någon annan typ av förlängningskabel?
 
Det låter mest troligt som att förlängningssladden glappar. Har du provat att koppla in något annat via samma kabel?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter mest troligt som att förlängningssladden glappar. Har du provat att koppla in något annat via samma kabel?
Ja, alla andra maskiner fungerar utmärkt med sladden. Testat två olika förlängningssladdar 3x1,5mm2 med samma resultat.
 
Hur lång är skarvsladden?
 
E el_richard skrev:
Hur lång är skarvsladden?
Testat med 10m respektive 20m
 
Det är inte så att det är kontakten på maskinen som "lirar dåligt" med kontakten på förlängningssladden? Vi har en maskin på jobbet där kontakten är konstruerad så att den dels ska sluta helt tätt och dels ska vara svår att råka få isär. Man måste alltså trycka "som fan" för att få in kontakten ordenligt.. om du har liknande kanske det är så att du inte fått in den tillräckligt.. det skulle isåfall förklara varför du har samma problem med två olika sladdar..

Mvh
 
Om den rycker till men stannar innan den hunnit upp i varv skulle jag möjligen kunna acceptera förklaringen att det är känsligt för sladdens längd. Då skulle förklaringen vara att maskinen stänger av sig vid för låg spänning av någon anledning och detta inträffar just på grund av startström. Om den inte går alls måste det vara en annan förklaring. Har du provat att dra lite hit och dit i sladden när du provar? Och samma sak i uttaget där den fungerar? Jag tror fortfarande på ett glapp någonstans. Antingen i maskinen eller skarvsladden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev: