Betongplattorna har oroat mig sedan vi flyttade in. Husen byggdes 2022. Den stenläggning som är närmast huset har gjorts av dem som byggde radhusen. De plattorna torkar aldrig utan är konstant blöta, alltmer fula och gröna m.m. Betongstenarna längre ut på kanten och närmast asfalten har lagts är av kommunen. Måste ju vara fel på underlaget under plattorna närmast huset…? Och vad står då huset på för slags grund? Tycker det alltid är en konstig jordig lukt inne hur mycket jag än städare. Är jag nojig i onödan? 2-årsbesiktningen är inte gjord - om det nu skulle spela roll.
 
  • Betongplattor med gröna fläckar av fukt och mossa nära ett radhus och torrare stenläggning längre bort mot asfalterad gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Jordig mögeldoft i ett nytt hus är inge vidare. Det är ju absolut värt att gräva mer i.

Men står det alltid vatten på plattorna? Det verkar ändå rätt konstigt även om underarbetet skulle vara dåligt gjort.
Kan det läcka från ett vatterör i närheten?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jordig mögeldoft i ett nytt hus är inge vidare. Det är ju absolut värt att gräva mer i.

Men står det alltid vatten på plattorna? Det verkar ändå rätt konstigt även om underarbetet skulle vara dåligt gjort.
Kan det läcka från ett vatterör i närheten?
Kanske inte mögel men det är något som luktar ”stenigt”, lite jordigt.
Nej det står inte vatten på dem men de torkar aldrig, inte ens på sommaren ser de ut som vanliga betongplattor. Jättekonstigt - och fult! Och som sagt, dem som kommunen lade utefter den asfalterade vägen ser ut som de ska. Hur gör man för att få detta kollat?
 
F
HA1966 HA1966 skrev:
Kanske inte mögel men det är något som luktar ”stenigt”, lite jordigt.
Nej det står inte vatten på dem men de torkar aldrig, inte ens på sommaren ser de ut som vanliga betongplattor. Jättekonstigt - och fult! Och som sagt, dem som kommunen lade utefter den asfalterade vägen ser ut som de ska. Hur gör man för att få detta kollat?
Nån får lyfta på plattorna och krafsa lite och se hur det ser ut. Du har ett stuprör precis bredvid. Var släpper dom det? Eller är det anslutet till dagvattensystem?
 
F fsn skrev:
Nån får lyfta på plattorna och krafsa lite och se hur det ser ut. Du har ett stuprör precis bredvid. Var släpper dom det? Eller är det anslutet till dagvattensystem?
Oj, det har jag inte ens reflekterat över. Dagvattensystemet får man hoppas. Det svåra är att man som lekman inte vet hur det ska se ut där under.
 
J
Bra råd redan. Kolla som sagt om stupröret har en anslutning mot kommunla dagvattnet. Stoppar du ner vattenslangen vid silen i röret ska det skvala i brunnen ute i gatan när du spolar. Du har ju perfekt med grannar intill. Jämför med deras rör och plattor. Är de lika blöta har ni ett generellt problem. Du kanske har stopp i ditt...
 
F
HA1966 HA1966 skrev:
Oj, det har jag inte ens reflekterat över. Dagvattensystemet får man hoppas. Det svåra är att man som lekman inte vet hur det ska se ut där under.
Lyfter du plattorna så skall det vara ett "grusigt", skapligt dränerande material och inte typ jord.... Sen skall det inte vara stående vatten om du gräver dig ner i detta. Dina plattor suger troligtvis fukt underifrån och det är därför det ser ut som skit och aldrig blir torra och så skall det inte vara. Det kan mycket väl vara så att det faktiskt är stupröret. Det finns icke förstörande sätt att kolla det. Man kan ju börja med att spola rätt mycket vatten och se om det fylls upp eller om det gåt att lokalisera vad vattnet tar vägen. Man kan ockå peta i en enkel inspektionskamera på 5m styv kabel och titta. Har du nån ingång till byggbolaget så dra dina misstankar till dom och säg att du vill veta. Detta är inget nån kommer att hitta i 2-års besiktningen om du inte ligger på och driver det framåt på egen hand. Stå på dig. Och om det ändå visar sig att det är fel på denna dagvattenanslutnig så fär dom kolla resten med, med tanke på att det luktar blöt jord inomhus menar jag....
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
coconut
Ser det likadant ut hos dina grannar, lite otydligt om de också har betongplattor men om de har det hur ser det ur där? Om de inte har samma problem hade jag inte väntat till 2-års besiktningen utan påtalat felet redan nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.