Hej,
Vi är i slutskedet av nybyggnation av en villa, jag har upptäckt en spricka som inte verkar vara en ytspricka utan troligen pga sättning och något under har tryckt plattan så den spruckit. Det har sprängts ganska mycket i omgivningen efter att plattan gjutits så antagligen har det hänt något då. Jag är ganska säker på att plattan var plan innan sprickan uppkom.
Golvvärmeslangar ligger under armeringen skall tilläggas.
20131121_231557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20131121_231622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns två mindre sprickor på båda sidor om den stora som går parallellt. Alltså först kommer en spricka konkav, sen en konvex (som vi ser på bilden) och sist en konkav igen. det kanske är 2 meter mellan sprickorna.
vattenpasset är 180 cm långt. och bilden visar när man trycker ner ena sidan av passet mot betongen.

Vi har redan hunnit lägga parkett på golvet eftersom jag tänkte att det kanske inte var så farligt bara det inte händer något mera. Och dessutom har vi bråttom att få huset klart då vi ska vara inflyttade till den 16de december.

Är detta ett allvarligt fel som man borde åtgärda? Kan golvvärmen ta skada osv.? Bör jag få ersättning?

Tack för synpunkter. Gärna av någon som verkligen har koll på betong.
mvh Joel
 
All betong spricker. Oftast vill man fördela sprickorna över en stor yta så att de blir så små att de inte syns. I ditt fall har inte det fungerat. Det är intressant i sammanhanget att ta reda på om plattan armerats enligt ritning.

Jag tycker kanske inte att sprickan är något större problem i ditt fall, inte heller att det går golvvärmerör (PEX?) i plattan. De är elastiska.

Däremot ser det inte ut som om golvet klarar kraven när det gäller buktighet.

Du har ju vad det verkar en rejäl nivåskillnad. Det är ett problem. Man kan dessutom anta att har konstruktionen rört på sig i den omfattningen redan så lär den röra på sig lite till i bruksskedet.

Det där måste utredas ordentligt tycker jag. Någon måste klantat sig för så där ska det inte se ut.

Vad säger din KA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.