Hej Alla bryggare!

Nu är jag igång med mitt altanbygge.
När vi köpte huset så stod det i husbeskrivningen att grunden var platta på mark.
Nu är det så att jag har tänkt att fästa bärlinan på betongplattan med expanderskruv men jag vet ej hur plattan är konstruerad. Det har talats här på forumet om L-element. Vet ej om det är byggt med det, kan man se om det är det?
Hur tar man reda om det går att fästa bärlinan som jag har tänkt? Bärlinan, en 45*120mm, ska fästas högst upp på plattan mot fasadteglet (se bilden)

Jag är inte speciellt insatt i grundkonstruktioner men jag vet att många av er är det så jag är tacksam för svar...
 
  • DSCN1008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sätt att kolla om det är L element är att se om du har några skarva nån stans längs med grunden.
Men jag kan tycka mig kunna se roser efter en formplanka så troligen har du inga L element.

Annars kan du knack på grunden. är den stum - inga element.
Låter den ihålig så har du L element.
 
Hej!
Tack för svaret!
Det låter inte ihåligt så det är väl bara att borra på! Jag har satt in en altandörr nyligen och såg då att det låg lecca +cellplast men jag antar att det är ett varv murat med leca på själva betong plattan???

Huset är ursprungligen byggt 1978 men efter en brand så revs det och ett nytt hus byggdes på den gamla grunden. Vilken metod var vanligaste vid bygge av platta på mark på slutet av 70-talet? Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.