Hej jag och min sambo skall bygga hus, och jag har lite funderingar gällande grunden (Vi skall gjuta grund för att vi ska värmeslingor + att jag hört att det skall vara det bästa) ! Hur länge skall betongen "torka"? vad bör jag tänka på innan? Tack på förhand! ;D
 
Har för mig att det tar tre månader för betongen att brinna färdigt men att man kan resa huset ett par dagar efter gjutningen. Torktiden innan man kan lägga golv på betongen varierar beroende på vad det är för klimat. Man kan påskynda torkningen genom att koppla på värme i värmeslingorna och/eller installera en byggfläkt när man rest väggar och tak.
 
nybyggaren skrev:
Ska inte betong brinna långsamt för att det ska bli starkare? Det har jag hört, men det kan ju vara fel.
Riktigt. Å andra sidan kan man fråga sig hur stark betongen behöver vara? Belastningen på en betongplatta till en villa är relativt liten...
 
Betongen får inte blir för torr i början. När man gjuter en varm sommardag när solen steker så brukar man vattna betongen i ett par dagar så att den inte ska spricka.
 
JC skrev:
Vill bara påpeka att bara för att cellplast används under betongplattan försämras inte uttorkningen alls. En betongplatta på mark kan aldrig, oavsett underliggande isolering, torka nedåt då marken i princip håller 100% RH.
Det är väl ändå fel. Använder man inte cellplast så gjuter man plattan på ett tjockt lager med tvättad singel. Fukthalten i singeln är betydligt lägre än fukthalten i marken. Då borde väl fukten kunna tränga nedåt?
 
Visst, men även fukten i plattan strävar efter jämnvikt.
Utan cellplast kan fukten gå nedåt. Det är övriga omständigheter som avgör om fukten i plattan ska vandra uppåt eller nedåt (exempelvis om man har undertryck eller övertryck i huset).
Vattnet som kommer från marken (i gasform) och tillförs singel  behöver inte nödvändigtvis gå vidare uppåt till betongen. Det kan i stället vädras ut eftersom singeln inte är tät.
 
Sant, eller inte...

Jag frågade en husbyggare om samma sak, för vi undrade om det är rimligt att få huset stomrest före semestern etc...

Han sa iaf att efter en vecka klarar grunden att bära upp strommen, belastningen ligger då i princip endast på kantelementen.

Golven lägger man ändå i slutet av bygget, vilket gör att det kanske har gått ett par tre månader, innan plattan "täpps till".
 
Det handlar ju inte bara om att den fukt som finns i betongen när man gjuter ska bort. Man vill ju även hindra ny fukt (regn) från att gå in i plattan. Därför är det nog bäst att resa huset och få det tätt ganska så fort och sätta in en rejäl avfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.