Snailman
Om man gjuter betongplatta (under hela huset, nybygge), och har tänkt att ha klinker på övriga golv, undrar jag dels vad man har för 'tröskel' eller vad man nu har vid dörren för att hålla inne eventuellt vatten i badrummet?     Gjuter man plattan helt slät eller inte?  försöker man fixa fall på betongen vid gjutningen?

Om man gjuter golvet helt plant så spacklar man väl upp ett fall från golvbrunnen mot väggarna, men då blir det ju kanske för högt golv i förhållande till angränsande rum?

Vilka metoder finns det?

(ska studera detta ämne mera, men skulle gärna vilja få en grov bild av det först)
 
Det är svårt att lyckas med fallet när man gjuter plattan från början, men det är såklart det bästa. Får man bara ett hyfsat fall kan man finjustera med spackel senare. Annars får man flytspackla upp fallet i efterhand, och i så fall hamnar ofta golvet ett par centimeter högre i badrummet. Man vill ha en tröskel som man kan vika upp tätskiktet mot.
 
Ett fall under ett badkar eller i en tvättstuga, pannrum m.m så kan man ta med fallet i gjutningen men för att få bäst resultat i en dusch så bör man nog gjuta plant och sedan flytspackla upp badrummet ca 1 cm utom i duschhörnan där du spacklar fall, efter övriga golvet har härdat.

Du flytspacklar även ut i dörröppningen så badrumströskeln till dörrkarmen står uppe på det spacklade golvet.
 
Snailman
Ok, finns lite olika sätt att göra alltså, iom att jag ska ha klinker även på övriga rum, så är jag osäker på om jag överhuvudtaget ska ha trösklar mellan rummen, det kanske går att bygg upp en, i klinker istället.

Dörren bör ju ha en viss frigång mot golvet, så nån sorts upphöjning behövs nog, (jag ska ju ha ventilation så om luften komme fram pver dörren eller i dess nederkant har nog ingen betydlelse.
 
Finns tröskel med förhöjning till badrum, tror det är ett kvav. Vad gäller trösklar i övrigt finns det släta tunna man använder, när man har luftgenomsläpp i dörrhålen.
Att joxa med olika fall, i samband med att plattan gjutes, är inte alldeles enkelt. Brunnen får då sättas lägre, och är kanske inte helt lätt att finna, under tiden betongen bränner, eller kanske komma ut dit i nylagd betong, och fundera på olika fall på fri hand.
 
Snailman
saturnus2 skrev:
Vad gäller trösklar i övrigt finns dett släta tunna man använder, när man har luftgenomsläpp i dörrhålen.
Ok, tack! Det är nog sådana trösklar jag har idag i nuvarande hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.