Ska gjuta en betongplatta på vilken en stenugn (c:a 800 kg) ska stå.
Plattan ska stå på en ram av betongplintar (c:a 80 cm hög), eventuellt även en rad i mitten om det är nödvändigt.

Vilken tjocklek bör plattan ha?
Och hur kraftigt armeringsnät behöver jag? Är det bättre att ha två "lager" armering än ett?
Vill helst slippa raden av plintar i mitten. Kan jag skippa den eller behövs den?
 
Jag uppfattar det som ett bjälklag och inte en platta på mark?

800 kg statiskt last är enormt. Du behöver en konstruktör som räknar på det, men det kommer bli mycket armering och betong.
 
Jag raderade mitt inlägg då jag missförstod frågan!
 
Vad är det för mått på ugnen och står den på fötter eller på kanterna? Eller är den helt platt i botten?
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jag uppfattar det som ett bjälklag och inte en platta på mark?

800 kg statiskt last är enormt. Du behöver en konstruktör som räknar på det, men det kommer bli mycket armering och betong.
8 kN käkar man till frukost som konstruktör ;) Men det är ändå viktigt att det blir rätt här så att den inte välter och åker i backen eller nåt. En hög konstruktion på 4 plintar är inte självstabil.
 
Tack för svar!

Jag är inte helt säker på den slutliga vikten men uppskattar den till 800 kg, grundat på de angivna vikterna jag sett för andra ugnar i liknande storlek.

Tanken är att ugnen ska stå c:a 5 cm innanför plattans kanter. Under ugnen finns även en platta med ett isolerande lager av vermikulit/cement som är formad så att ugnens stenar står på dess ytterkant. Och denna platta ska gjutas på den större plattan (160 x 175 cm). Ugnen kommer att bli c:a 150 x 170 (halv sfär med en öppning som går till betongplattans ytterkant). Se skissen jag gjort.

Det byggs ugnar på Youtube där man gjuter plattor på plintar med tjocklekar från 5 cm till vad jag uppskattar vara 15 cm och med varierande engagemang vad gäller armering. Och det var därför jag blev osäker och ville ställa frågorna. Bifogar även ett foto på en ugn som liknar den jag tänker bygga.
 
  • Skiss av en halv sfärisk ugn med en öppning, avsedd att illustrera en användares byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenugn i trädgård med vedeldning och tegelstenar, omgiven av krukväxter på en stenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tankar om detta efter min komplettering?
 
Är det kupol-delen som ska stå på plattan du bygger som i sin tur ska vila på plintar?

Inte kan den väga ett ton....
 
Ja, det stämmer. Se fotot ovan.

Antal tegelstenar som beräknas gå åt är 250. En tegelsten väger 2.8 kg, vilket blir 700 kg.
Därtill kommer basen med frigolit/cement samt ett c:a 10 cm tjock lager puts/isolering som består av olika delar, samt "dekorationsstenar" och en skorsten som ska muras upp på framsidan. Svårt att se att det kan bli under 800 kg.

Men om vi nu ska vara lite mer exakta kan vi räkna på själva kupolen som kommer att bestå av ett antal ihoppusslade delade eldfasta tegelstenar.

Ett klot har volymen: (4*π*r^3)/3.
Det yttre klotets (radie 62 cm) får då volymen 998 liter.
Det inre klotet (hålrummet, radie 50 cm) får volymen 523 liter.
998 - 523 = 475 liter. Delat på två eftersom det är ett halvklot = 238 liter eldfast tegel (och bruk).
Under kupolen finns ett eldfast lager av samma tegelsten och det får volymen 60 liter.

Totalt har vi 300 liter eldfast tegel. En sten väger enligt uppgift 2,8 kg och med givna mått får den densiteten 2,13 kg per liter. Det ger en vikt för kupol plus botten = 300*2.13 = 640 kg. På framsidan finns ju hålet, men å andra sidan ska det muras upp ett valv ovanför det så det går ungefär på ett ut.

Därtill kommer alltså vikten för skorstenen samt den isolerande manteln samt isolerande bottenplattan (vermikulit/cement). Och 700-800 kg är väl då inte orimligt?

Det säljs "färdiga" stenugnar som enligt tillverkarna väger mellan 500 och 2.000 kg. De små består enbart av kupoler + skorsten.
 
Redigerat:
Det verkar som att jag får tolka det som att ingen vågar ge sig på denna konstruktion
 
Kupolen står ju på plattans kanter så plattan bär ju bara sig själv och pizzan som gräddas.
Gör en liten kantbalk.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Kupolen står ju på plattans kanter så plattan bär ju bara sig själv och pizzan som gräddas.
Gör en liten kantbalk.
Protte
Kupolen ska stå på en 10
cm tjock, isolerande platta av cement/vermikulit som i sin tur står på den gjutna betongplattan och som i sin tur vilar på plintarna. Då kommer väl kupolens tyngd fördela sig över vermikulitplattans yta som i sin tur står mitt på betongplattan. Dvs kupolens tyngd fördelas på en i grova drag cirkelformad yta som är 150 cm i diameter och befinner sig mitt på betongplattan.
 
Gräv ur 30cm
Lägg markduk
Lägg 20 cm 8-16 makadam
Gjut en platta på 10cm med 6150 armering i
Låt armering sticka upp ur plattan där du ska ha dina plintar.
Formsätt för plintar och övre platta.
Gjut plintar och platta 10cm

om du känner dig osäker på hållfastheten, gjut 15cm plattor och lägg dubbla lager 6150.

...så skulle jag göra iaf.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Gräv ur 30cm
Lägg markduk
Lägg 20 cm 8-16 makadam
Gjut en platta på 10cm med 6150 armering i
Låt armering sticka upp ur plattan där du ska ha dina plintar.
Formsätt för plintar och övre platta.
Gjut plintar och platta 10cm

om du känner dig osäker på hållfastheten, gjut 15cm plattor och lägg dubbla lager 6150.

...så skulle jag göra iaf.
Tack.
Det var ganska exakt så jag själv hade tänkt göra om ingen hade kommit med förslag. Och det verkar som att 10 cm borde räcka för båda plattorna om man tittar på hur andra ugnbyggare valt att dimensionera.
 
Z zingo skrev:
Tack.
Det var ganska exakt så jag själv hade tänkt göra om ingen hade kommit med förslag. Och det verkar som att 10 cm borde räcka för båda plattorna om man tittar på hur andra ugnbyggare valt att dimensionera.
Nu har jag grävt ut, fyllt med 20 cm makadam och gjort gjutramen.
Jag har läst (och insett) att betongen delvis kommer att tränga ner i makadamen till ingen nytta. Och min första tanke var att man kanske kan lägga en fiberduk/markduk även mellan makadam och betong för att förhindra detta. Eller är det av någon anledning en dålig ide?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.