Hejsan!

Jag har ett uterum på 18kvm som jag tänkte gjuta en platta till. Jag har nu några frågor som jag hoppas få hälp med:
Måste man gjuta 10cm djupt när det bara skall vara till uterum? (skall flyta in värmeslingor ovanpå också)
Hur mycket cement gentemot grus och vatten ska man ha?

MVH Johannes
 
hur ska du använda rummet ? du borde kanske isolera plattan om du ska ha golvvärme
 
Mikael_L
Välkommen till forumet.

Har du inte tillgång till gratis energi så ska du isolera med en 200-300 mm cellplast under.

Vad det gäller belastning så klarar du dig med tunnare betongplatta.
MEN, du ska ha armering, golvvärmeslingor och 3 cm täckdjup på varje sida av armeringen, dvs 3 cm med betong utanpå armeringsjärnet. Detta för att skydda järnen mot rostangrepp med ev sprickande betong efteråt. Så i praktiken blir det minst 8 cm tjock betongplatta ifall du vill göra det riktigt.

Sen finns det knep att ha tunnare täckskikt (vad täckskikt som krävs varierar också beroende på applikation, gjutningar som ex.vis står i havsvatten eller pooler ska ha ännu tjockare täckskikt).
Men med väl vald betongkvalitet så kan man ha lite tunnare, jag undrar om man inte kan dra ner på det ifall man har rostfritt armeringsnät.

Slutligen kan man ju fuska lite och dra en chansning, att det inte blir några problem för att det är ju ändå så fin och torr miljö. Men även luftens fuktighet går in i betongen, så helt självklart är det inte.
 
Fråga? Varför flyta in dem ovanpå? Finns väl så man kan ha dem direkt i betongen?
 
Jag kommer att isolera plattan med cellplast.
Är det någon som vet blandningsförhållandet sand gentemot vatten och cement?
Jag skulle även vilja veta hur mycket betong jag behöver?
Vad ska man köpa. Ska man köpa betong och tillsätta vatten eller cement och tillsätta grus och sten och vatten själv?
Det är ju ca 1 m3 jag behöver är det 1000 liter eller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.