Hej!
Eftersom jag inte är direkt kunning på området skulle jag uppskatta lite hjälp  :)

Jag undrar lite om hur det går till att anlägga en betongplatta på berg.
Vi har planer på att bygga 1 1/2 planshus, ca 120 m2 bottenvåning + 55 m2 övervåning.
Kort beskrivning av tomten:2750 m2 ca, skogs/berg tomt, väldigt svagt lutande från bakre området mot främre området.

I bakre området av tomten är det berg, inte så ojämnt bara några små "toppar" av berg som står upp.
I framkant på tomten verkar det vara mark av moräntyp enl. undersökningar som gjorts. Hur gör vi med grunden?

En byggare sa:
- Spräng bort topparna på de berg som står upp och anlägg därefter en markbädd och gjut ovanpå det.
Är det bra och genomförbart?
Kan man gjuta i ex. Oktober i mellersta norrland om det är ca +5 grader?
Bör man isolera och täcka över plattan under vinterhalvåret om man inte bygger i vinter? Är det något mer man bör tänka på vid gjutningen?

Hur går man tillväga med avloppsfrågan? Tanken är en trekammarbrunn som kommer att lokaliseras nedanför huset ca 20 m.
Måste man spränga ner avloppen eller lägger man dom i en markbädd av något slag?

Har någon en aning om vad det kostar med olika typer av fyllnadsmassa?

Vore jättetacksam för lite info. gällande detta..
Fråga gärna efter ytterliggare info.
/C
 
Ja jag hade en liknande fråga i detta forumet som jag inte fått svar på.
Det som oroar mig är att det inte skulle bli tjältåligt om man lägger en platta direkt på en markbädd.

Iofs så är inte en markbädd av typ macadam så rörligt med avseende på tjäle som exempelivs matjord som binder vatten lättare.

Har varit ute och tittat på tomter här i blekinge som ligger på berg, där finns det exempel som har gjorts precis så som du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.