Jag ska bygga ett pannrum i ena hörnet av huset (timmerhus med krypgrund) . Det blir ca 3,5*3,5 meter och ska rymma värmepump med tillhörande tank, nån enklare dusch, WC och tvättmaskin.
Min ursprungliga plan är att gjuta en platta för det rummet, men nu har jag mer och mer börjat fundera på träbjälklag istället.

Betongplatta har ju några fördelar. Dels bärigheten och dels mindre risk för att vibrationer fortplantar sig. Nackdelarna är väl att det är relativt dyrt och det är lite krångligare att dra om rör i framtiden om man får för sig att ändra nåt.

Bygger man ett träbjälklag så kan man ju göra det fristående från det övriga golvet om man är rädd för vibrationer och bärigheten löser man med rätt dimensionering.
Dessutom är det ganska lätt att bära in ett gäng plankor jämfört med att köra in nån kubik grus med skottkärra...

Jag gör det mesta jobbet själv, men just gjutningen lämnar jag bort eftersom jag inte vill blanda en och en halv kubik i en vanlig tombola...

Så, vad finns det egentligen som talar för (eller emot) betongplatta?
 
Mats-S
"timmerhus med krypgrund"
Där har du svaret, kör på samma lösning :)

Finns INGENTING som motiverar en betongplatta i ditt fall.
Dessutom 3.5X3.5 meter är ju ingenting, blir ju typ lika stabilt som en betongplatta.
Keep it simple!
 
Det blir med största sannolikhet träbjälklag. Då är nästa fråga hur man dimensionerar det... Räcker 45x170 C24 cc300 ? Golvet blir i så fall skruvlimmad golvspån med några cm flytspackel på.
 
Redigerat:
Det är väl såpass litet att skillnaden i pris mot 200/220 är försumbar?
 
Det skiljer 10:- metern. Det blir ju flera luncher för mellanskillnaden...
Enligt träguiden funkar 45x220 CC600 till ett golvbjälklag. Här blir det ju ganska hög punktlast just där värmepumpen och tanken ska stå, men det kanske räcker att köra CC600 och lägga i en extra golvås just där dom tunga prylarna ska stå.
 
Du måste upp till 45x220 plus skruvlimmad spånskiva för acceptabla sviktvärden med 3,5 meters spännvidd. Däremot räcker det med c/c 600mm. Om någon av inredningsdelarna, t.ex. en ackumulatortank, respresenterar en större punktlast bör man kolla dimensioneringen även med hänsyn till det. Placeringenav punktlasten har då stor betydelse.
 
Pannrummet blir i det här hörnet. Golvåsarnas riktning enligt de röda linjerna. Den största lasten blir vid nedre högra hörnet/högra väggen:

Ritning av ett pannrums hörn med golvåsar markerade med röda linjer och texten "PANNR" som visar pannrummets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite schematisk bild över hur jag tänkt golvbjälklaget. Vad krävs det för dimension på bärlinorna om man vill skippa plinten i mitten?

3D-skiss av golvbjälklag med måttangivelser för plintar och bärlinor i ett blivande pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ha en bärlina utan mittstöd måste det bli limträ. Minst 90x270, gärna 90x315. Går att byta ut mot lägre och bredare om höjden är ett problem, t.ex. 215x225. Punktlaster är lättare att acceptera när de finns nära en bjälkes upplag. Det är väl främst VP nr 2 nerifrån räknat som är tveksam om den väger mycket. I så fall är det nog enklast att byta ut den innersta bjälken mot något styvare i limträ. Vad väger de?
 
Då får det bli ett mittstöd... Jag vet inte exakt vad värmepumparna väger (om om det blir två separata enheter), men man kan väl räkna med ett par hundra kilo. Sen är det ju en tank också på 500 liter, men den kanske man skulle ställa i hörnet istället.
Man borde väl kunna lägga en extra golvås mellan de två närmast väggen för att bättra på bärigheten på den sidan?
 
Du har ju en golvregel som sitter intill väggen också. Om du ställer tanken i hörnet och sedan värmepumparna i viktordning och ser till att dessa laster tas upp av två golvreglar så klarar det sig. Eftersom dimensioneringen är gjord efter sviktkriteriet har du god marginal.
 
J justusandersson skrev:
Vill du ha en bärlina utan mittstöd måste det bli limträ. Minst 90x270, gärna 90x315. Går att byta ut mot lägre och bredare om höjden är ett problem, t.ex. 215x225. Punktlaster är lättare att acceptera när de finns nära en bjälkes upplag. Det är väl främst VP nr 2 nerifrån räknat som är tveksam om den väger mycket. I så fall är det nog enklast att byta ut den innersta bjälken mot något styvare i limträ. Vad väger de?
Kan den här ersätta limträ om jag bara vill ha två upplag under ena bärlinan?
Mätning av virkets tvärsnitt med gul måttband visar att det är minst C24 kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minst C24 utifrån täthet och rakhet...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.