Vi måste lägga om taket på vårat hus under sommaren och funderar på att göra det själva. Huset är från -38 och 2 våningshus (med källare). Just nu ligger det tegel på en sida och betong på adnra sidan. Båda sidorna är slitna och vi villa ha samma tak på hela taket så allt det kommer bytas. Taket är totalt 50m2 med 26 graders lutning. Jag vill ha pannor medan min sambo vill ha plåt.

Vilken typ av takbeklädnad vore bäst och lättast att lägga om själv?
Vad är fördelarna/nackdelarna med de olika taken?
 
Hur ser det under teglet ? Är det pet eller råspånt
plåt är ganska underhållsfritt tills man behöver måla om det (15-20 år sisådär). men är det korrigerad plåt som är alternativet? annars kan man ha falsad plåt som är väldigt beständig men dyr att köpa och lägga.

Estetiskt riktigt för ett gammalt hus kan vara betong eller tegel. Tänk på att smälta in i omgivningen, helst
 
Under taket ligger råspånt.

Nästan alla i kvarteret har pannor på taket men vad jag förstår vill sambon inte ha problemet med mossa och han resonerar att plåt är underhållsfritt fast jag vet at det måste målas. Vilken typ av plåt vi i så fall skulle välja är inte bestämt.

Har valet av takbeklädnad betydelse för hur lätt det är att få taket tätt och hur lätt det är att lägga själv?
 
nja, det finns metoder att slippa mossa på betongpannor utan att slita ihjäl sig också...
underarbetet är i stort sett det samma på båda typerna, plåten är lättare att transportera men får man lite hjälp upp med pannorna så är halva jobbet fixat,
Tätt blir båda tak typerna...blåser det mycket mot taket?
 
Det blåser väl inte direkt väldigt mycket men vi bor granne med en skogsdunge så det bllåser på en del bös. Vi bor i ett villakvarter lite på landet så det är inget ensamt hus på en hed.
 
plåt är mer vindkänsligt och bör fästas där efter.
Kostnaden är nästan den samma men betongpannor är lite billigare per m2
gör man jobbet själv så kan man komma undan riktigt billigt och få som man vill...
 
Så det finns det inga direkta anledningar att välja det ena över det andra än estetiska? Då blir det svårt att övertyga sambon då vi har olika smak.
 
nja det beror på om ni vill ha korrigerad plåt eller pannliknande plåt eller falsad plåt.De två sist nämnda blir betydligt dyrare än pannor
 
Monterade pannliknande plåttak på garaget för en 15 år sedan, det var ju snabbt gjort, det bygger bra. Vår och höst när det är stora tempvariationer mellan dag/natt så ser man att det kondenserar otroligt mycket under plåttaket, så det kanske ställer högre krav på undertaket? I nedkant på varje "panna" har det slitit hårt på ytbeläggningen så det är rostigt sedan något år. Är det månne snö/is som nött bort ytbeläggningen? Böt tak på huset för ca 5 år sedan. Plåtslagarpolaren sade "lägger du på plåt så garanterar jag inte att du slipper byta tak en gång till under din livstid" och han sålde även plåttak. Jag var ca 45 år då. "Lägger du betongpannor så garanterar jag att du slipper byta tak en gång till" Det blev betongpannor.
 
Det låter som argumenten jag har för att välja pannor men min sambo verkar inte tro att plåten nöts eller påverkas lika fort som pannorna. Tackar i alla fall för informationen, helt klart nyttigt att höra andras erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.