Vi har bott i vårt hus i ett år och har idag shingeltak som är 30 år gammalt och är dags att göra något med.

Vi har även en altanbyggnad, en gäststuga och ett garage som alla har shingel.

I dagsläget är det husbyggnaden som ska bytas tak på då de andra byggnaderna inte behöver byte.
Problemet är att shingel är svart.

Rent estetiskt vore det alltså snyggare att lägga svarta betongpannor på huset för att inte blanda färger. Samtidigt är det ett gammalt hus och rent byggnadsvårdsmässigt skulle alltså lertegel i rött passa huset bra ur det avseendet.

Vad tycker och tänker ni?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker inte att det är så stor utseendeskillnad om du väljer lertegel eller betongpannor.
 
Jag antar att det är gäststugan som skymtar till vänster? Hur spetsigt är det taket? Frågan är hur mycket man ser taket, frånsett när man är inne i bostadshuset.

Oavsett så är jag benägen att rösta på lertegel. Det är synd att lägga något annat på ert gamla fina hus.
 
huggan skrev:
Tycker inte att det är så stor utseendeskillnad om du väljer lertegel eller betongpannor.
Hur menar du? Att det är okej att lägga rött lertegel även att de andra husen har svarta tak, eller att det är okej med betongpannor - att det inte "förstör" utifrån att huset är gammalt?
Utveckla gärna :)
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag antar att det är gäststugan som skymtar till vänster? Hur spetsigt är det taket? Frågan är hur mycket man ser taket, frånsett när man är inne i bostadshuset.

Oavsett så är jag benägen att rösta på lertegel. Det är synd att lägga något annat på ert gamla fina hus.
Ja det stämmer, gäststugan skymtar till vänster, garaget är till höger. Gäststugans tak är ganska spetsigt.

Jag är så kluven i frågan, därför jag behövde input här!
 
S
lertegel är snyggast men kan va jobbigare att lägga.
tänk på som marlene vilken vinkel taket har. eventuellt går det ej ha tegel på alla husen
 
Jag tycker att lertegel kommer att höja utseendet på ert bostadshus. Tycker inte att det gör så mycket att ni inte har samma tak på alla.
 
Helt klart lertegel!
Att byggnaderna runt har en annan färg har inte så stor betydelse. Kolla runt på gamla gårdar där sidobyggnader ofta har ett enklare tak än boningshuset.
//Oscar
 
Vi har tegelröda betongpannor på vårt hus och vi ska snart byta på uthusen men då tar vi svart. Tänker man på ett längre perspektiv så kommer det svarta taket att se mindre slitet ut än det tegelröda.
 
Mikael_L
Om jag inte tar hänsyn till merkostnad och merarbete skulle jag utan att tveka välja lertegel till ett sådant lite äldre hus.
Och jag tycker det är helt i sin ordning att det är ett annat och enklare tak på de andra och enklare husen.

Om jag sen skulle ta den extra kostnaden och arbetet för det finare slutresultatet kan jag inte riktigt säga nu. Jag vet inte heller riktigt hur mycket extra det blir. :)
 
Tack för era kloka svar!
Kanske ska tillägga att på baksidan av huset finns en lägre tillbyggnad som är ett altantak, där det också är shingel. Det sitter alltså ihop med nuvarande huset. Där skulle man ju också i framtiden kunna lägga lertegel i såfall, men låta uthusen ha svart tak.

Snickare har varit här och tittat så vi vet att vi kan lägga lertegel eller betongpannor, vinkeln på huset är bra.

Angående priset så är lerteglet såklart dyrare, men inte så mkt. Vi har fått prisuppgift för båda från snickaren, så det är inte där skon klämmer.
 
16_114554866.jpg

Så här ser baksidan på huset ut, med altanutbyggnaden.
 
huggan skrev:
Vi har tegelröda betongpannor på vårt hus och vi ska snart byta på uthusen men då tar vi svart. Tänker man på ett längre perspektiv så kommer det svarta taket att se mindre slitet ut än det tegelröda.
Lustigt, jag tänker tvärtom, jag vill gärna ha den där patinan som äkta lertegel får, och de naturliga skiftningarna som ett lertegeltak får när man ersätter någon trasig panna med en ny då och då.
Men det beror förstås mest på vad som passar till huset. Pratar vi en mexitegelvilla eller en modern vitputsad "nyfunkislåda" så skulle ett lertegeltak nog kunna se konstigt ut, men på ett äldre trähus som detta så skulle jag välja lertegel före betongpannor alla dagar i veckan.
 
S
kan du lägga in en länk till fusklertegel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.