Hej!

Jag är idé-stadiet till ett projekt där jag har fått i uppgift att bygga ett hus "upp och ner". För att åstadkomma detta vill jag bygga ett helt fyrkantigt hus, helst i betong med ett tak i papp och i princip ingen lutning, samt en "sarg" i botten som skall simulera ett upp och nervänt tak.

Jag undrar vilken grund och tjocklek på vägg, samt isolering som minst behövs för att hålla uppe ett betong eller trä tak som kommer att vara platt. Finns det några bra exempel att tillgå på betongkonstruktioner med ingjuten isolering?

Eftersom jag har min sarg behöver innergolvet vara en bit över marknivå för att ha ca 700-800 mm till underkant fönster. Det innebät att jag antingen får höja mitt innergolv om jag väljer en platta på mark, eller att jag bygger en krypgrund. Vet ni några bra exempel med mått på varje?

Eftersom huset skall vara upp och ner, vill jag helst ha ett tak som inte sticker ut utanför ytterkant vägg. Frågan är hur jag löser luftgenomsläppet till taket. Jag har själv tänkt att om det inte går att lägga en betongplatta, isåfall lägga träreglar med ventilgaller på ytterväggen för ventileringens skull.

Några reflektioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.