Hej
Behöver 4stycken hål i en 200mm betongvägg med kärnborr, ska ha 2stycken hål som är för 125mm spirorör och 2st ca 30-50mm hål för andra rör.

någon som har en susning vad man får betala för det? någon som kanske jobbar med sånt som kan svara ungefär ?

Mvh Tjolle
 
E
B Bobbarebygg skrev:
Hej
Behöver 4stycken hål i en 200mm betongvägg med kärnborr, ska ha 2stycken hål som är för 125mm spirorör och 2st ca 30-50mm hål för andra rör.

någon som har en susning vad man får betala för det? någon som kanske jobbar med sånt som kan svara ungefär ?

Mvh Tjolle
Antingen får du Hyra maskinen och lägga ett par dagar på att komma genom armeringen eller så lejer du bara ut jobbet, finns många firmor som inte sysslar med annat.

De små hålen kan du nog fixa själv men någon slags SDS Max 55 och borra uppåt från ett par storlekar mindre bör fungera men armeringen är såklart fortfarande trist.
 
Hyr maskin på närmaste verktygsuthyrare. Det jobbet tar inte många timmar (2?) med kärnborr. Då är det dessutom inga problem med armeringen :)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
C
Betalade 500 kr hålet för 10 st 125 mm i 170 mm betongbjälklag till en lokal håltagare, kontant, för några år sedan.
Behövde i somras komplettera med ett hål till, och hyrde då maskin, borr och stativ från Ramirent. Gick på 1500 kr för en dags hyra. Hade lätt kunnat borra 20 hål för den kostnaden då det mest är fasta kostnader, marginellt med slitage.
Stockholmsområdet...

Edit: se till att få med allt som behövs, i synnerhet slagankare och passande borr till det om du inte redan har. Se materialista nedan.

Faktura för byggverktygshyra med detaljerad lista över borrutrustning och priser, ej personlig information.
 
Redigerat:
E
C cffol skrev:
Betalade 500 kr hålet för 10 st 125 mm i 170 mm betongbjälklag till en lokal håltagare, kontant, för några år sedan.
Behövde i somras komplettera med ett hål till, och hyrde då maskin, borr och stativ från Ramirent. Gick på 1500 kr för en dags hyra. Hade lätt kunnat borra 20 hål för den kostnaden då det mest är fasta kostnader, marginellt med slitage.
Stockholmsområdet...
20 170 hål i 200mm betong på en dag. Du skulle inte kunna hjälpa TS då?
 
C
E El-Löken66 skrev:
20 170 hål i 200mm betong på en dag. Du skulle inte kunna hjälpa TS då?
Haha, jo det beror väl lite på omständigheterna om 20 hål är görbart.
Det jag skrev var att jag gjorde ett 125 mm hål i 170 mm betongbjälklag, nedåt. Det tog inte många minuter. Preppa allt kanske 30 min (slagankare, dra fram vatten, montera stativ), borra ca 5 min. Mitt första och enda hål än så länge - är nog knepigare om det är i vägg. Det jag menade var att det varken var svårt eller speciellt kostsamt då slitagekostnaden är relativt liten.
 
E
C cffol skrev:
Haha, jo det beror väl lite på omständigheterna om 20 hål är görbart.
Det jag skrev var att jag gjorde ett 125 mm hål i 170 mm betongbjälklag, nedåt. Det tog inte många minuter. Preppa allt kanske 30 min (slagankare, dra fram vatten, montera stativ), borra ca 5 min. Mitt första och enda hål än så länge - är nog knepigare om det är i vägg. Det jag menade var att det varken var svårt eller speciellt kostsamt då slitagekostnaden är relativt liten.
Okej, beror säkert på betong, armering samt borr också.
Jag borrade några 165 eller 175 hål och det var riktigt svettigt. Tog evigheter att ta sig genom armeringen. Men i samma vägg gick det hyfsat enkelt med de mindre hålen 55 eller så med borrhammare.

Efter det lejer jag gladeligen bort det jobbet och håller mig till max 25.
 
C
E El-Löken66 skrev:
Okej, beror säkert på betong, armering samt borr också.
Jag borrade några 165 eller 175 hål och det var riktigt svettigt. Tog evigheter att ta sig genom armeringen. Men i samma vägg gick det hyfsat enkelt med de mindre hålen 55 eller så med borrhammare.

Efter det lejer jag gladeligen bort det jobbet och håller mig till max 25.
Ja det var en helt sprillans ny kärnborr, skar som smör genom både betong och armering (12 mm). Har stått och bilat i samma bjälklag och svurit, samt borrat ett 70 mm hål med egen maskin och diamantborr från Hornbach, uppåt. Det tog nog 1,5 h och då sa jag till mig själv att det där gör jag inte igen utan riktiga grejer.
 
E El-Löken66 skrev:
Okej, beror säkert på betong, armering samt borr också.
Jag borrade några 165 eller 175 hål och det var riktigt svettigt. Tog evigheter att ta sig genom armeringen. Men i samma vägg gick det hyfsat enkelt med de mindre hålen 55 eller så med borrhammare.

Efter det lejer jag gladeligen bort det jobbet och håller mig till max 25.
Det låter konstigt. Jag borrade två 110mm hål i kantbalken på garageplattan. Tror den var 150mm tjock och 2st 16 järn. Visst det gick lite långsammare när jag väl träffade armeringen men annars gick det fort. Gjorde båda hålen på 40 minuter inklusive allt förarbete. Jag hyrde en handhållen maskin och hade en brädbit som mall. Betalade någon hundralapp i maskinhyra då jag redan hade borret.

Ska man borra i vägg är det värt att hyra maskin med stativ som bultas i väggen. Det enda som kan bli jobbigt är allt kylvatten som ska ledas någonstans...
 
E
N NoOne2k skrev:
Det låter konstigt. Jag borrade två 110mm hål i kantbalken på garageplattan. Tror den var 150mm tjock och 2st 16 järn. Visst det gick lite långsammare när jag väl träffade armeringen men annars gick det fort. Gjorde båda hålen på 40 minuter inklusive allt förarbete. Jag hyrde en handhållen maskin och hade en brädbit som mall. Betalade någon hundralapp i maskinhyra då jag redan hade borret.

Ska man borra i vägg är det värt att hyra maskin med stativ som bultas i väggen. Det enda som kan bli jobbigt är allt kylvatten som ska ledas någonstans...
Näe, detta var ett knippe 160 rör som skulle genom väggen av någon anledning, men så hade man säkert inte gjort idag. Men det var längesen nu, det var inget för mig om man säger så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.