Min gjutna platta i garaget lutar ut mot ett hörn vilket medför att vatten/snö som följer med bilen in samlas där. Håller för närvarande på att göra färdigt invändigt (gipsväggar) i garaget och detta "bakfall" är inte hållbart i längden. Planerar att någon gång i framtiden lägga granitkeramik-klinkel då jag får tid/råd.

Nu till min konkreta fråga: jag har för avsikt att justera detta "bakfall" snarast men skall jag göra det med nån typ av flytspackel eller en gjutsats med finbetong? Vad gäller flytspackel oroar jag mig för hur beständigt detta är i längden, dvs hur det ser ut om något år då det är dags att lägga klinker. Vad gäller gjutning med finmetong är väl hur bra man kan få till detta och hur bra det fäster i underlaget.

Någon med ide/råd/förslag/lösning omkring detta?
 
K
Nackdelen med att använda finbetong är att minsta skikttjocklek är 20 mm vilket betyder att du skulle behöva höja hela golvet. Ytbetong klarar 10 mm som minst. Vidhäftningen säkrar men med en vidhäftningsslamma.
 
Sikta på ett golvspackel som du kan dra ut till 0 mm. Golvspackel ska inte ha något problem med beständigheten. Hur stor yta är det som lutar åt fel håll?
 
K
Beror ju lite på vad han ska göra. Ska han köra bil på det så kan man inte använda vilket spackel som helst. Ska det vattnas på det så ska han inte använda spackel baserade på aluminatcement. Annat att tänka på är att om man använder en självuttorkande produkt istället för en normaluttorkande så måste den oftast beläggas/behandlas inom en viss tid för att förhindra sprickbildning och kantresning.
 
tack för inläggen, ser ut som ni båda förordar spackel. Ytan det handlar om är väl omkring 1-2 m2 lite beroende på hur högt jag behöver lägga på invid väggen och sedan hur lång sträcka jag behöver för att komma ner till 0-nivå med vettigt fall. Intiutivt tror jag dock att det handlar max om ca 1 cm erforderlig höjd invid vägg. Kanske jag också borde passa på och säkra på detta sätt längs hela sidoväggen, även där det inte ser ut att vara problem med "bakfall" idag. Där jag avser spackla kommer jag inte heller att behöva köra på men smältvattnet från bilen kommer ju fortfarande att leta sig dit (dock förhoppningsvis inte längre ända fram till väggen).

Någon kanske har ett råd om en specifik spackelprodukt lämplig för detta? dvs om ej behöva stå emot så mycket mekanisk nötning i form av att köra på med bilen, dock kan den spacklade ytan utsättas för en del vatten då och då (->ej aluminatcementbaserad?), ytbeläggning först om något år (->normaluttorkande?)

Finns inga fördelar med att använda ytbetong jmf spackel?

Kom också att börja fundera över detta med hur bra ett flytspackel flyter ut i praktiken. I mitt fall vill jag ju egentligen bygga om en "nedförsbacke" till en lätt "uppförsbacke" och flytspacklet strävar väl bara att jämna ut (dvs få det plant)?
 
En mycket kompetent murare spacklade upp en kompis badrumsgolv från galet brant fall till normalt fall med flytspackel. Men det är nog inte normalt att göra så, flytspackel är ju som till för att få det plant.....

Har du golvbrunn där inne?
 
Har ingen golvbrunn utan det handlar om att jag hellre har en vattenpöl mitt på golvet än i ena hörnet invid väggen.

Frågan är således hur bra flytspackel "flyter" och om man kan skapa ett litet "bakfall" med det eller inte?
 
K
Det kan du se i produktbladen på flytspackel på flytförmåga. Ju högre mm-tal så bättre flyter det.
 
ktm250: du verkar ha koll på detta.

fråga 1: ungefärligen vilken flytförmåga tror du är lagomt i mitt fall (hur lågt mm-tal) för att justera detta bakfall som kanske är som mest 0,5 cm per m.

fråga 2: kan du rekomendera en specifik spackelprodukt lämplig för detta? dvs om ej behöva stå emot så mycket mekanisk nötning i form av att köra på med bilen, dock kan den spacklade ytan utsättas för en del vatten då och då (->ej aluminatcementbaserad?), ytbeläggning först om något år (->normaluttorkande?)

Jag inser att detta naturligtvis inte är så lätt att ge ett entydigt och definitivt svar på!
 
K
Jag skulle nog rekommendera dig att lyssna med tillverkarna och be dem rekommendera lämpligaste produkten. Det är inte ett ansvar jag vill ta då jag inte känner till allas sortiment.

gaffa: Flytspackel använder man både till planflytningar och fallbyggnad. Finns många olika sorters spackel till olika användningsområden.
 
ok, har full förståelse för att du inte vill ta ansvar. Kanske du ändå kan ge några exempel på tillverkare av flytspackel, jag hittar inte rätt i mina sökningar på nätet. "fallbyggnad" är det den rätta termen att använda i mitt fall? (den ordkombinationen blev ju lite kul)
 
K
Ardex, Finja, Maxit är några.
 
Schönox (tror jag det stavas) har ett flytspackel med armering (av ståltråd tror jag) som ska vara mycket slitstarkt. Huruvida det är lämpligt att ha i direkt kontakt med vatten låter jag vara osagt.

Tror produkten heter TXF eller nåt sånt...

Mycket troende i detta inlägg :)

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.