Behöver gjuta upp ca 20-25 mm på befintligt betonggolv, hela ytan!
Kommer det funka med förutsättningarna på bild nedan?
Vad behöver jag tänka på? Vilken betong?

Renoveringsprojekt med nylagt och delvis torrt betonggolv framför entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upplysningsfas av ett rum med oskyddade OSB-skivor på väggarna, betonggolv och en vit dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är egentligen frågan? Ser ingen form eller liknande. Skall du jämna till 25-30mm på så liten yta går det väl bra med flytspackel, grov/finbetong om det är 25mm. Industrispackel om du inte skall ha färdigt golv. Använd primer. Gällande form är de omöjligt se på bilderna om kanten runtom är tät. Sätt en tejp runt om och foga längst ner hade jag gjort.
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Kanterna ska såklart tätas, tänkte mest om kakan ovanpå blir för liten o att vi måste bila mer, men säger du kör så kör vi!
 
Slipsats eller flytspackel är bäst till det du tänker göra. Betongen kommer mest troligt inte att hålla då den blir för tunn och kan resa sig i kanterna
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vad skall det vara för ytbeläggning?
 
Vi vet inte ytbeläggning än, frun vill ha betonggolv, men jag tror inte vi fixar det själva, så min tanke är klinkers!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Slipsats eller flytspackel är bäst till det du tänker göra. Betongen kommer mest troligt inte att hålla då den blir för tunn och kan resa sig i kanterna
Slipsats?
 
Ja det är en produkt du kan använda istället för flytspackel. Den är billigare men du måste jämna till den själv då den inte flyter ut
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Vi vet inte ytbeläggning än, frun vill ha betonggolv, men jag tror inte vi fixar det själva, så min tanke är klinkers!
Då hade jag siktat på industrispackel, blir hon inte nöjd med resultatet lägger du klinker.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Kan ge lite återkoppling kanske.
Inget är gjort än, men planen är att fylla ut större hål med en säck grovbetong (det som skymtar under mattan på bild 1 och lite till vänster mot tegelväggen). Efter det flytspacklar vi till rätt nivå och efter det antingen microcement eller kalkstensgolv.
 
Nu har vi gjutit upp de värsta hålorna med finbetong, nästa steg blir flytspackling (må-ti kanske) och efter det har vi bestämt oss för kalkstensgolv!

Nyligen gjuten finbetong i ojämna områden på ett rått betonggolv i renoveringsprojekt, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokstädat golvet och primat, sen gjöt vi på ca 2 cm finbetong, nu vattna, vattna, vattna, hålla tummarna och hoppas på det bästa och att vi slipper kantresning.
Hur längre tror ni man behöver hålla på att vattna? Räcker det tills på lördag? Ytan är ca 8 kvm om det spelar roll.

Nyligen gjuten finbetong på ett cirka 8 kvadratmeter stort golv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blir det 10 mm flyt på detta och till sist kalksten.
 
Vattna och täck med plast så behöver du inte vattna lika ofta
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut än så länge, men man ska väl inte ropa hej än!
Vad tror ni om flytspackel, när vågar man flyta? Vänta en månad?
 
Lexington Lexington skrev:
Tokstädat golvet och primat, sen gjöt vi på ca 2 cm finbetong, nu vattna, vattna, vattna, hålla tummarna och hoppas på det bästa och att vi slipper kantresning.
Hur längre tror ni man behöver hålla på att vattna? Räcker det tills på lördag? Ytan är ca 8 kvm om det spelar roll.

[bild]

Sen blir det 10 mm flyt på detta och till sist kalksten.

Rekommenderar en tunnflyt spackel så du inte kör en grov fiber spackel i ditt fall. Men varför kunde du inte spackla från betongen , hade varit lättare med 2,5-3 cm och du kunde använt fiber spackel . 400kg på 8 kvm
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.