Hej. Jag och min sambo har precis köpt ett radhus. Vi ska så klart fixa lite i huset som är byggt -65 men inte några större ingrepp vilket är skönt. I ett av rummen på nederplan ligger en ganska ful heltäckningsmatta. Under den är det betonggolv. Vi har en tankte om att ta bort mattan och köra med betonggolv. Något man bör tänka på eller är det en dum idé över huvud taget? Man ser ju mer och mer betonggolv i hus. Använder man någon speciell typ av betong då?

Alla tankar mottages tacksamt.

Allt gott
Magnus
 
E
Är det ett källargolv så är det en god idé att inte lägga något tätt ytskickt då detta anses vara en risk gällande fukt osv. Klinker är ett trevligt alternativ om man har ett hyfsat jämnt underlag. Vi valde att måla betonggolet i vår källare med beckers betong färg för golv. Två svängar av detta och resultatet är fantastiskt.
 
Hej tack för svar. Det är ett sovrum på nederplan i ett suterränghus. Det ska alltså användas som ett vanligt rum. Det jag oroar mig för är om det kommer bli på tok för kallt. Tanken är alltså betonggolv ett relativt litet rum, ca 8 kvm med en ganska stor matta i rummet.
 
E
Ja är det ett äldre hus så är det säkerligen dåligt isolerat i golv så det blir nog kallt hur som. Lägg en fluffig matta så blir det trevligare.
 
Blir inte så behagligt att gå på en isolerad betongplatta men och andra sidan så lär det ju kännas fräscht att bli av med heltäckningsmattan kanske en lös matta att sätta ner fötterna på när man vaknar
 
Det billigaste för er del är nog att isolera, lägga elslingor och klinker ovanpå.

Jag har betknggolv med (dåligt fungerande!) betonggolv och jag älskar detta golv - men det gjordes i nybygge. Inte så lämpligt med sådant golv i äldre hus med liten yta och med tveksam isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.