Hej
Jag renoverar ett gammalt hus och har ingen möjlighet till golvvärme. Kan man polera betonggolv själv och ändå använda det som golv? Förstår att det blir kallt på golvet men jag är beredd på det sant så har jag alltid innetofflor oavsett. Jag kmr ha luftvärme och en täljstenskamin är redan insatt. Sedan tänkte jag även använda värmestrålare.

Tips? Vill att det ska bli så behagligt det går men med min ekonomi och husets skick idag med låg takhöjd finns ingen möjlighet till värmeslingor.
Tacksam för råd!
 
Enklast borde det vara att få vettigt varma golv genom att använda fläkt(ar) som blåser ner mot golvet. Om luften cirkulerar så fördelas värmen mkt jämnare mellan golv och tak. LLVP är bra på det, men bäst blir det med fläkt i varje rum. Fläktarna är med fördel små (och tysta). Det behövs inte mkt så blås, utan bara så att luften blandas runt hela tiden. Effektivast om det är varmluft som blåses neråt.

"Sedan tänkte jag även använda värmestrålare." ?
Hoppas du inte menar infravärmare i takhöjd. Det är en usel idé i vanliga fall, och extremt usel om golven är kalla.
 
Nej inte infravärmare, det kallas värmestrålare. Sätts ovanför fönster som motverkar kallras ö blåser varmluft neråt
 
Fläktar tänkte jag ha i storstugan men ska kanske ha det i alla rummen?
 
Värmestrålare, det var nytt för mig. Beror lite på hur dessa blåser, men kanske klarar de att hålla luften i rotation?
Det bästa är förmodligen om du börjar med ett rum och sätter in sådana värmestrålare, så märker du efter ett tag hur det fungerar för värme/golv/komfort/ljud. Kan kanske ta upp mot en vecka innan plattan blivit lite uppvärmd. Beror som sagt på hur mkt drag det är i värmestrålarna, samt såklart övrig tillförd värme.
 
Precis ska bara ha det i ngt rum att börja med
Fick även tips om fläktar med don som förflyttar värmen från ett rum till ett annat genom rör i väggen
 
Var dock medveten om att värmeförflyttare bara klarar flytta marginellt små mängder värme. Jag skulle inte anse det värt besväret. Värmeförflyttare är en bra idé, men den fungerar enl min erfarenhet inte så bra i verkligheten i gamla hus.

Har man kalla golv så behöver man mkt värme, och värme riktad mot golven (blåst). Men, som sagt, börja någonstans och känn dig vidare vad som fungerar för dig och ditt hus. Alla gamla hus, och husägare, är unika, så generella teorier är ofta måttligt applicerbara...
 
Kan tack för bra råd, ska ha det i åtanke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.