Håller på att renovera källaren i vårt 50-talshus. Ena rummet ska bli tvättstuga, ett rum som vi tänkte lägga så lite pengar på som möjligt (ok, inte helt sant men inga större summor i alla fall). Rummet är på ca 11 kvm. Vi har bilat ut en ränna i betonggolvet för att få ner ny golvbrunn och nytt avlopp. Då upptäckte vi att golvet bestod av en betongplatta och en pågjutning på mellan 2-5 cm. På grund av bristande impulskontroll så åkte pågjutningen bort den också...

Rännan för avloppet är igengjuten nu. Men vi behöver fylla upp 2-5 cm för att komma upp i samma nivå som tidigare (ersätta den gamla pågjutningen).

Det är väl bara hälla på lite ny betong och få till fallet, tänkte jag, tills jag läste på lite...

Vår målbild var ett rått betonggolv alternativt ett målat betonggolv.

Som jag förstått det är det svårt (omöjligt?) att gjuta betong så tunnt. Någon som har erfarenhet av att göra en tunn pågjutning? Betongen som är kvar är väldigt ojämn så en pågjutning borde kunna ha ganska god vidhäftning. Men hur påverkar krympningen? Skulle det resa sig vid kanterna? Primer tar jag för givet, men fallerar det ändå?

Nackdelen som jag ser det med att flytspackla upp allt är dels kostnaden och många flytspackel kräver någon form av beläggning. Har sett att industrispackel ska funka men hittar inte var jag kan köpa här i krokarna.

Helst hade jag velat göra en ny pågjutning med betong men detta verkar vara det svåraste man kan göra. Ska det verkligen vara så svårt?

Tacksam för alla erfarenheter på detta område!

Andra förutsättningar, oisolerad platta på mark, nyligen dränerat. Ingen golvvärme.
 
Ingen med erfarenhet av min situation eller något förslag på lösning?

Oavsett, så har jag funderat vidare och just nu så lutar det åt ett flytspackla golvet och sedan lägga på en diffussionsöppen epoxifärg. Jag är medveten om att flytspackel normalt kräver någon form av beläggning, alternativt att man kör på någon form av flytspackel för industrin. Men det är ju inte så att vi kommer köra truckar i tvättstugan så känslan är att det borde funka med "vanligt" flytspackel och en epoxifärg.

Men eftersom det är ganska mycket som ska fyllas upp så försöker jag hitta ett flytspackel i den lägre prisklassen. Är det någon som har erfarenhet av Finja 310F? Går att få för 125 kr / 20 kg.

Tanken är att stänga av några meter runt golvbrunnen och sedan flyta upp övriga rummet till en jämn nivå. När det torkat något så tar jag bort avstängningen och spacklar till fallet mot golvbrunnen. (det handlar om tvättstuga i källare med golvbrunn för avlopp från vask och tvättmaskin, ingen dusch eller liknandet).

Tacksam för all input! Lätt att gå vilse i flytspackeljungeln.
 
2 cm är i minsta laget för att det ska funka med vanlig betong. Men är det bara enstaka punkter så är det möjligt att det går ändå. 3-4 cm ska inte vara några problem att gjuta betong. En riktig betongvibrator underlättar antagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.