Mina hantverkare har avslutat isolering med Leca och XPS skivor mot berg, och sedan gjutit (5 cm) in avlopp och PEX rör.

Golvet låter solitt längs väggarna, men ihåligt på övriga delar. Har inte sett att de kompakterat varken Leca eller vibrerat betong.

Ska man gå vidare med flyspackel och klinkers på detta?
 
Tror inte det är något bekymmer.
Har själv noterat samma fenomen med XPS isolering under betongplatta, den består ju till mycket stor del av luft.
Gjöt för ca tio år sedan med isolering av "baskvalitet". där låter det mera ihåligt än senare gjutning med höghållfast XPS. Inget anmärkningsvärt noterat i övrigt.
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar. Jag hoppas att det inte är nåt att oroa sig för. Det man blir lite orolig för när golvet är innanför väggarna är att Leca och XPS satt sig lite, så golvet hänger i väggarna istället för att bära neråt.
 
Hade samma funderingar/oro om det första golvet, gjutet mot gammal ojämn stengrund med okompakterad Leca under.
Har lagt plankgolv och klinkers med förhöjning av betong under. Låter mindre ihåligt idag än det gjorde för tio år sedan och inget har sjunkit. Dock var plattan ca 10 cm om jag minns rätt.
Plankgolv bredvid klinkergolv med nivåskillnad som illustrerar förhöjning av betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas_80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.