F
Hur går man tillväga om man vill ha betonggolv i en bod som står på plintar? Gräver man fram alla plintar så man får upp skyll en bil från marken och bygger sedan nån typ av form runt plintarna så man kan tömma i betongen? Har sökt men inte hittat den info jag behöver. Ttacksam för alla svar
 
Var nyss en tråd här om mellanbjälklag i betong. Det borde väl vara samma princip?
 
Ska du gjuta plattan på marken eller ska du gjuta den hängande?
 
F
Hej jag är ingen van byggare så jag är inte överens med vissa termer och vad allt innebär. Jag hade tankar på att gjuta direkt på marken men med viss utgrävning och fyllning av vad man nu använder, platta till, armera och ringa betong bilen. Det är ingen jätte konstruktion utan har måtten 3.80x6m och jag vill kunna köra in bilen och ev mecka lite där inne. Håller på att gräva fram den ur marken nu och river ur golven (ursprungligen 3 små rum) marken består mest av grus stenar upp till knytnäve storlek och vissa större stenar.

Vad innebär hängande betonggolv? Mvh
 
F
DSC_0356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser det ut just nu.
 
Klä under sidan av Syllen med plast. Bygg en form på utsidan, gräv ur 15 cm och fyll med makadam. Armera och gjut. Enklare kan det inte bli.
 
F
det är alltså inte värre (?!:x) än så. mycket jobb det förstår jag ju jag har redan skottat massor.

ska det grävas så marken ligger 15cm under syll sedan hur mycket makadam ska jag ha? samt hur tjockt med betong?

mvh
 
Det räcker med 100mm betong. Under det så skulle det vara bra med 150mm makadam, men det beror på hur fuktig mark du har. Det kan räcka med att jämna av marken som den är nu om du nöjer dig med att plattan är fuktig emellanåt.
 
F
Ok, jag ringde och fick priser på betong och utkörning idag. Ok, jag tänkte försöka få tag eller köpa ett lass grus eller nåt att st stampa ut i den. Fukt är inget större problem. Jag ska börja riva ut resten av träet som är kvar u den nu sedan ska jag skotta lite mer Börs och löst grus som är under det lilla trägolvet i andra änden än den som syns på bilden.

Förresten, Hur stor belastning tål 100mm betong?

Mvh
 
Redigerat:
100mm betong med armeringsnät håller för ett garage.
 
F
håller det för en billyft?
 
Nej då behöver förstärka lite lokalt för lyften.
 
F
Hur mäter jag enklast upp så formen jag bygger runt plintarna blir ungefär samma höjd? Det är en gammal bod som således inte är helt rak. Jag har inge hi tech grejor till hands. Mvh
 
Hur en roterande laser över en helg från valfri uthyrningsfirma. Kostar bara några hundralappar och resultatet blir perfekt!
 
F
Ok var rädd för ett sånt svar! :) jag har fått ut allt gammalt golv, fyra full-size råttor och en hel del grus och sånt. Handgrävt ca 10 timmar under veckan som gått och idag började jag med formen. Lite trixigt för det är ett skjul byggt på ena sidan av Boden.

Jag ska höra med en jag känner som jag tror har en dewalt roterande laser.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.