Insåg en grej häromdagen.

Några dagar i rad här när det varit kallt som attans har tanken varit tom på morgonen när jag vaknar. Då har jag ställt elpatronen på 30 grader och stuckit till jobbet. Det har förvånat mig att endast ena steget på patronen (4,5 kw) går fastän det varit så kallt.

Nåväl, när jag sen kommer hem kring 18.00 så har jag börjat elda i kaminen och tänkt att jag ska värma upp tanken inför natten igen. Men, det har varit svårt att få upp värmen i tanken.

Igår jobbade jag hemifrån och eldade från morgonen till kvällen (inte så häftigt, men ändå) och i tanken hände ingenting på hela dagen, förrän fram mot ca 16.00 i går, då stack första termometern på tanken upp. Och sen några timmar senare var tanken någorlunda laddad.

Nu förstår jag att jag använt plattan som ackumulator genom att elpatronen, när det varit ställd på endast 30 grader, inte skickat ut nog med varmvatten till golvvärmen och att när jag sen börjat elda så har det funnits ett värmeunderskott i plattan som måste "laddas" upp före jag kan börja fylla tanken.

Är det någon här som använder plattan som ackumulator på ett medvetet sätt?
 
Har inte prövat men tänkt tanken..

Om det finns t.ex solfångare skulle man kunna köra lite mer värme till golven dagtid för att ha natt sänkning så att det finns vv på morgonen, Solfångarna får ju även jobba mot en lägre temp då vilket ökar utbytet..
 
daniel_168 skrev:
Är det någon här som använder plattan som ackumulator på ett medvetet sätt?
Jag använder betongplattan som ackumulator.
Jag har för liten tank, men iochmed att jag fläskar på med maxvärme (40 gr) på högsta flöde medans pannan brinner så räcker acc för dygnseldning.
När det är färdigeldat stänger jag golvvärmen till pannrun/garage samt går ner på komfortkurvan med minflöde till husets golv.

Det fungerar ganska bra och mina 1000 liter räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.