Detta är hemma hos min mor och hennes gubbe.
Tror det är lättbetongblock, dessa syns iaf genom tapeten.
Det dom har gjort senaste året är att dom har fixat radonsug och med detta fått bättre ventilation. Dom har även en frånluftsvärmepump.
Är det dålig tilluft som gjort att det sugs luft genom skarvarna på betongblocken? Och med detta orsakat missfärgade tapeter?
Dom skall nu tillägsisolera dessa väggar på insidan, ska man då passa på att sätta dit fönsterventiler, alternativt borra hål i väggen och sätta tilluft?
 
Antagligen är det så att de har för dålig tilluft om de inte har tilluftsventiler. Det borde dock inte suga luft mellan skarvarna eftersom skarvarna oftast har bruk som är tätare än själva blocket men det kan vara så att det suger in mer fukt som lägger sig i skarvarna...

Man bör i ett hus med mekanisk frånluft (och nu har de ju två fläktar) ha minst ett tilluftsdon på 80 mm per 25 kvm golvyta och minst ett i varje rum utom kök och badrum. Är rummet större än 25 kvm ska man alltså ha två där.

Jag rekommenderar gärna de tystare tilluftsventil som också är bättre mot kondens, t.ex.: http://www.bygghemma.se/inomhus/var...r/vaggventil-tilluft-fresh-tl80f-dbs/p-166941
 
Tackar för svar.
Så eftermonterade fönsterventiler är inget att satsa på?
 
Nej, det är bättre att montera tilluftsventiler mellan fönstren. Tilluften riktas uppåt. Ett utdrag om bra lösning nedan:
Har man självdragsventilation och placerar tilluftsdonen över fönster, finns annars en uppenbar risk att donet tidvis fungerar som frånluftsdon och därigenom släpper ut en massa övertempererad luft, vilket i sin tur leder till en förhöjd energianvändning (till ingen nytta). Sämsta fallet är då uteluftsdon i självdragsventilerade byggnader är placerade på övre våningsplan eller i lä när det blåser. Vid självdragsventilation bör därför uteluftsdonen inte placeras ovan fönster och radiator.
 
Tack för svar.
Ska förmedla detta till min mor innan de börjar att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.